Czerwiec z BS: Co warto wiedzieć o regulacjach z zakresu Green finance? Cz. III

Odpowiada Giuseppe Zaghini, przewodniczący grupy roboczej EACB ds. rynków finansowych, dyrektor ds. zarządzania zgodnością w Iccrea Co-operative Banking
Giuseppe Zaghini jest przewodniczącym grupy roboczej EACB ds. rynków finansowych oraz dyrektorem ds. zarządzania zgodnością w Iccrea Co-operative Banking Group. Wcześniej pełnił funkcję starszego specjalisty ds. polityki w zakresie regulacji finansowych we Włoskiej Federacji Banków Spółdzielczych. Giuseppe rozpoczął swoją karierę jako audytor usług finansowych w firmie Arthur Andersen (a następnie Deloitte), po czym pogłębiał swoją wiedzę na temat rynków finansowych w dziale finansów w Capitalia Banking Group. W latach 2015-2019 był członkiem Consultative Working Group of ESMA Corporate Finance Standing Committee. Giuseppe ukończył studia z zakresu Business Administration w Rzymie i jest autorem licznych publikacji.

- W dniu 10 marca 2021 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji na temat zrównoważonego finansowania (SFDR), będące jednym z pierwszych etapów realizacji planu działań Komisji Europejskiej na rzecz zrównoważonego finansowania (po rozporządzeniu w sprawie unijnych wskaźników klimatycznych, które weszło w życie rok temu). To przełomowe rozporządzenie jest pierwszym w UE, które ustanawia wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat zrównoważonego rozwoju w celu włączenia zrównoważonego rozwoju do doradztwa inwestycyjnego i procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych, zgodnie z Porozumieniem Paryskim i Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs). Spółdzielnie również wchodzą w zakres tych wymogów, ponieważ doradzają swoim klientom w zakresie inwestycji i podejmują decyzje inwestycyjne. W jaki sposób Iccrea Banca przygotował banki spółdzielcze we Włoszech do wdrożenia SFDR?

Iccrea Banca podziela poczucie pilnej potrzeby zajęcia się kwestią zmian klimatycznych i podtrzymania zielonej transformacji w UE. Doprowadziło ono do podjęcia działań, również przy zaangażowaniu innych członków EACB, w celu przeanalizowania, jakie zmiany operacyjne i prawne są niezbędne do wdrożenia rozporządzenia i wymiany najlepszych praktyk. Analizowaliśmy SFDR równolegle z prawodawstwem dotyczącym rynków papierów wartościowych. Rynki detaliczne stanowią główną ekspozycję portfeli kredytowych i inwestycyjnych banków spółdzielczych. Dlatego też ważne było dla nas dostarczenie niezbędnych informacji ilościowych i jakościowych w celu wsparcia dialogu EACB z organami regulacyjnymi i decydentami w zakresie integracji ESG w ustawodawstwie takim jak MiFID II, dyrektywa UCITS, AIFMD, IDD i Solvency II. Zaangażowanie w ten sposób współprawodawców i Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych pokazało, że takie informacje są bardzo ważne, aby zrozumieć, jak najlepiej włączyć ryzyko zrównoważonego rozwoju do relacji zleceniodawca-podmiot w inwestycjach.

Na poziomie organizacyjnym, jako Iccrea Banca, zatwierdziliśmy w 2020 r. Plan Zrównoważonego Rozwoju, przechodząc od „podejścia sprawozdawczego” do „podejścia zarządzania strategicznego”. W Zarządzie mamy dyrektora zarządzającego ds. zrównoważonego rozwoju i stworzyliśmy specjalny departament poświęcony zrównoważonemu rozwojowi. Ponadto, opracowaliśmy politykę Grupy dotyczącą uwzględniania ryzyka zrównoważonego rozwoju w świadczeniu usług inwestycyjnych i wspieramy wszystkie nasze banki spółdzielcze w spełnianiu wymogów dotyczących ujawniania informacji zgodnie z Dyrektywą SFD (Dyrektywa 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów wartościowych). W szczególności, wydaliśmy wspólne wytyczne dotyczące projektowania modelowych portfeli ESG oraz uwzględniania czynników ESG w doradztwie inwestycyjnym, jak również instrukcje dotyczące ujawniania informacji przed zawarciem umowy. Wszystko to przy uwzględnieniu ścisłego powiązania z wyżej wymienionymi regulacjami oraz przewodnikiem EBC w sprawie ryzyka klimatycznego i środowiskowego.

- Na drodze do wdrożenia SFDR w dniu 10 marca 2021 r. napotkano wiele przeszkód. Obejmowały one opóźnienia w konsultacjach i finalizacji regulacyjnych standardów technicznych (Regulatory Technical Standards - RTS) wymaganych na mocy SFDR oraz powiązanych regulacyjnych standardów technicznych (RTS) dotyczących „niewyrządzania znacznej szkody” (DNSH) na mocy unijnego rozporządzenia w sprawie taksonomii, ale również brak rejestru UE, który dostarczałby danych ESG na poziomie spółki emitenta oraz niezbędnych wyjaśnień w odniesieniu do zawartości legislacji Poziomu 1. Prawodawcy i branża ciężko pracowali, aby je przezwyciężyć, ale jeszcze nie osiągnęliśmy zamierzonego celu. Jakie są Pana zdaniem główne wyzwania, które uniemożliwiają osiągnięcie pełnego potencjału zamierzonych skutków rozporządzenia w sprawie ujawniania informacji na temat zrównoważonego finansowania (SFDR)?

Europejskie Urzędy Nadzoru (ESAs) dostrzegły wyzwania stojące przed branżą i doceniamy ich wysiłki zmierzające do wyjaśnienia, na przykład, sprawozdawczości dotyczącej zasadniczych negatywnych skutków (art. 4 SFDR) w odniesieniu do wskaźników zrównoważonego rozwoju na poziomie jednostki, a także próby zapewnienia pewnego kontekstu dla różnic między produktami z art. 8 i art. 9. Mandat Europejskich Urzędów Nadzoru jest jednak ograniczony, a zatem wiele podstawowych kwestii w legislacji na Poziomie 1 nadal pozostaje nierozwiązanych, o czym jest mowa w piśmie ESAs do Komisji Europejskiej z dnia 7 stycznia 2021 r. (np. definicja „promocji”, traktowanie produktów uznaniowego zarządzania portfelem). Jednym z głównych problemów dla naszych członków pozostaje fakt, że nie ma pewności prawnej w zakresie harmonizacji definicji, pojęć i terminów SFDR z taksonomią UE, oznakowaniem ekologicznym UE i tekstami dotyczącymi rynków detalicznych (np. akt delegowany MIFID). Innym z głównych wyzwań jest kwestia danych ESG: jak uzyskać te dane dla niektórych elementów SFDR (np. wskaźniki zrównoważonego rozwoju z art. 4) oraz od podmiotów nienotowanych w oczekiwaniu na wynik reformy Non-Financial Reporting Directive (NFRD).

Wiele podmiotów rynkowych spieszy się, by ogłosić się zrównoważonymi, jednak wciąż istnieje ryzyko w zakresie homologacji wśród pośredników finansowych o różnej historii, korzeniach, podejściach i celach. Zrównoważony rozwój powinien być siłą napędową dla nowego paradygmatu bankowości, a nie tylko wymogiem regulacyjnym. Mając to na uwadze, tak długo jak RTS nie zostanie wprowadzony, nie będzie prawdziwie równych szans, co może negatywnie wpłynąć na zdolność klientów do dokonywania świadomych wyborów. Z drugiej strony, wszyscy jesteśmy świadomi, że tak złożony RTS potrzebuje czasu, aby zostać wdrożony przez operatorów rynku o różnych modelach biznesowych. Dla branży ważne będzie również otrzymanie od Komisji Europejskiej wyraźniejszego sygnału, w jaki sposób należy postępować w odniesieniu do tych nierozwiązanych kwestii.

- W jakich innych obszarach ujawniania informacji na temat zrównoważonego rozwoju banki spółdzielcze mogą jeszcze bardziej przyczynić się do zwiększenia przejrzystości w zakresie zrównoważonego finansowania i finansowania zielonej transformacji?

Banki spółdzielcze będą musiały polegać na swoich partnerach w zakresie wielu elementów SFDR. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wybierali właściwych partnerów, którzy podzielają naszą wizję, oraz posiadali solidne rozwiązania w zakresie nadzoru nad produktami i zarządzania nimi. Banki spółdzielcze powstały, aby zmienić na lepsze system bankowy, ułatwiając dostęp do kredytów osobom wykluczonym z dużych banków komercyjnych. Obecnie mogą one odgrywać znaczącą rolę w pobudzaniu ekologicznych i zrównoważonych inwestycji.

W tym względzie pozwolę sobie przypomnieć wszystkim, że statut włoskich banków spółdzielczych, podobnie jak innych europejskich banków spółdzielczych, stanowi, że Spółdzielczy Bank Kredytowy ma na celu promowanie rozwoju współpracy, edukacji w zakresie oszczędzania i dobrobytu, jak również spójności społecznej oraz odpowiedzialnego i zrównoważonego wzrostu terytorium, na którym działa. Zanim pojawiły się jakiekolwiek przepisy dotyczące zrównoważonych finansów, jako banki spółdzielcze czuliśmy się odpowiedzialni za działanie w sposób odpowiedzialny i sprawiedliwy dla naszych społeczności i dlatego wiele lat temu wprowadziliśmy tę ideę do naszych podstawowych zasad. Obecnie wyzwaniem, przed którym stoimy, jest wykazanie zgodności naszych dobrych praktyk z unijnymi ramami regulacyjnymi ESG.

 

Źródło: EACB

 

Udostępnij artykuł:
« powrót