Od Talentowiska do Prostego Języka – jak Banki Spółdzielcze i Bank BPS odpowiadają na wyzwania edukacji ekonomicznej

Dwie trzecie osób nie wie, jak działa giełda, ponad połowa błędnie odpowiada na pytania o RRSO. Badania nie pozostawiają złudzeń – Polacy nie znają się na ekonomii i finansach. Nic dziwnego, że rok 2024 – w stulecie reform Grabskiego i ustanowienia polskiego złotego – ogłoszono Rokiem Edukacji Ekonomicznej. Tę lukę edukacyjną już od lat aktywnie wypełniają banki spółdzielcze Zrzeszenia BPS i Bank BPS. Flagową akcją w tym obszarze jest program TalentowiSKO, a wspomaga ją inicjatywa „Prosty język”. Obie ułatwiają zrozumienie ekonomii, która jest kluczowa dla świadomego poruszania się po świecie finansów i gospodarki.

W szybko zmieniającym się świecie, gdzie gospodarka i finanse odgrywają kluczową rolę w życiu każdego człowieka, edukacja ekonomiczna staje się nieodzownym elementem nowoczesnego społeczeństwa. Wiedza na temat ekonomii i zarządzania finansami osobistymi nie tylko umożliwia dokonywanie świadomych wyborów życiowych, ale również przyczynia się do stabilności i rozwoju całej gospodarki. Niestety, wiele raportów i badań wskazuje, że poziom wiedzy ekonomicznej w Polsce nadal pozostawia dużo do życzenia.

SŁABY POZIOM WIEDZY EKONOMICZNEJ

Raporty i badania dotyczące poziomu wiedzy ekonomicznej w Polsce rysują obraz społeczeństwa, które nadal potrzebuje wsparcia w tej dziedzinie. Unijny Eurobarometr z lipca 2023 r. wskazuje, że chociaż 40% Polaków ocenia swoją wiedzę finansową jako „wysoką", to w testach praktycznych Polska znajduje się dopiero na 23. miejscu – 6. od końca! Z kolei wyniki badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków" – przeprowadzonego przez Fundację WIB oraz Fundację GPW w 2023 r. – pokazują, że aż połowa respondentów nie zna kluczowych postanowień umów kredytowych – np. zaledwie 43 proc. udzieliło poprawnej odpowiedzi na pytanie dotyczące RRSO (Roczna Rzeczywista Stopa Oprocentowania). Co piąty Polak uważa, że może zapisywać hasło do bankowości elektronicznej w telefonie. – To pokazuje, jak ważne jest kontynuowanie i rozszerzanie działań edukacyjnych, które pomogą Polakom lepiej zrozumieć finanse i ekonomię. – komentuje Agnieszka Chrobot z Zespołu Komunikacji Banku BPS.

NEGATYWNE KONSEKWENCJE NISKIEGO POZIOMU EDUKACJI

Intensyfikacji działań edukacyjnych ma sprzyjać ustanowienie roku 2024 Rokiem Edukacji Ekonomicznej – w setną rocznicę reform Grabskiego, wprowadzenia złotego i ustanowienia Banku Polskiego. Inicjatywa niezwykle cenna, bo brak wiedzy ekonomicznej przynosi szkodę zarówno pojedynczym osobom, jak całej gospodarce. Ludzie nieprzygotowani do świadomego zarządzania swoimi finansami są bardziej narażeni na problemy finansowe, takie jak zadłużenie, trudności w spłacie kredytów lub innych zobowiązań czy nieefektywne inwestowanie. – To, czego nie wiemy o ekonomii, może nas drogo kosztować. Niewystarczająca wiedza finansowa prowadzi do błędnych decyzji, które mają długofalowe skutki dla naszego dobrostanu ekonomicznego – wyjaśnia Agnieszka Chrobot. W kontekście globalnym, konkurencyjność kraju jest również uzależniona od poziomu edukacji ekonomicznej jego mieszkańców. Innowacje, przedsiębiorczość i zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach rynkowych są ściśle powiązane z umiejętnościami i wiedzą ekonomiczną. – Edukacja ekonomiczna to fundament rozwoju gospodarczego i społecznego. Bez niej trudno jest myśleć o budowaniu silnej i innowacyjnej gospodarki” – dodaje Agnieszka Chrobot.

TALENTOWISKO – EDUKACYJNA INICJATYWA BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH ZRZESZENIA BPS

To dlatego banki spółdzielcze Zrzeszenia BPS już od ponad dekady realizują program TalentowiSKO. Skutecznie wprowadza on młodych ludzi w świat finansów i gospodarki oraz kształtuje ich umiejętności i postawy niezbędne do zarządzania własnymi środkami czy biznesem w przyszłości. W ten sposób banki spółdzielcze Grupy BPS pomagają budować silniejsze i bardziej świadome ekonomicznie społeczeństwo. Inicjatywa skierowana jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Koncentruje się na praktycznej nauce zarządzania pieniędzmi, rozwoju zdolności analitycznych i przedsiębiorczości oraz kształtowaniu pozytywnych nawyków oszczędzania. – To była naturalna reakcja na obserwowane braki w edukacji ekonomicznej naszych młodych obywateli. Chcieliśmy zapewnić narzędzia, które przygotują ich do świadomego zarządzania finansami w przyszłości – wyjaśnia motywy wprowadzenia programu Agnieszka Chrobot.

Szkoły, które przystąpią do programu, otrzymują dostęp do szerokiego spektrum materiałów edukacyjnych, w tym blisko 40 gotowych scenariuszy lekcji poruszających tematy ekonomiczne i finansowe, kart pracy uczniów, animacji edukacyjnych oraz ogólnopolskich konkursów z atrakcyjnymi nagrodami, które motywują uczniów do aktywnego uczestnictwa. – Te materiały przygotowywane są przez doświadczonych metodyków. Staramy się, by były nie tylko edukacyjne, ale także interesujące dla młodych ludzi i dostosowane do różnych grup wiekowych. Animacje czy konkursy to sposoby, by przekazywać wiedzę w przystępnej i angażującej formie – mówi Agnieszka Chrobot.

PONAD 200 SZKÓŁ W PROGRAMIE

Od 2013 roku w Talentowisku co roku bierze udział średnio 200 szkół z całej Polski i około 30 000 uczniów. 400 laureatom różnych konkursów rozdano nagrody o łącznej wartości bliskiej 1,5 mln zł. – Jesteśmy dumni z tych osiągnięć. To, że przystąpiło do niego tak wiele szkół i uczniów, świadczy o realnej wartości, jaką TalentowiSKO wnosi do edukacji ekonomicznej w Polsce i jak ważne jest inwestowanie w edukację finansową od najmłodszych lat – podkreśla Agnieszka Chrobot i dodaje: – Wprowadzenie młodych ludzi w świat ekonomii, oszczędzania i przedsiębiorczości buduje solidne podstawy, które w dorosłym życiu pozwolą podejmować świadome decyzje finansowe czy biznesowe. Oferując im narzędzia i wiedzę niezbędną do nawigowania w świecie finansów, budujemy solidne podstawy pod stabilną i prosperującą gospodarkę naszego kraju". Program TalentowiSKO nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb edukacyjnych i wyzwań gospodarczych, jednocześnie pozostając wiernym swojemu celowi – przygotowania młodych ludzi do świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu ekonomicznym. W najnowszej, XI edycji (rok szkolny 2023/2024) wprowadzono np. animacje o bankach spółdzielczych. Mają pomóc w zrozumieniu roli banków spółdzielczych w lokalnych społecznościach, przybliżyć nowoczesne rozwiązania, które oferują czy sposoby wsparcia młodych przedsiębiorców. W konkursie „Inkubator szkolnych biznesów” uczniowie szkół ponadpodstawowych będą mieli okazję przygotować prezentację multimedialną ze swoim pomysłem na biznes.

PROSTYM JĘZYKIEM O FINANSACH

Inną inicjatywą Banku BPS i banków spółdzielczych, która też – na swój sposób – wspomaga edukację klientów, jest „Prosty język”. Z badanie „Poziom Wiedzy Finansowej Polaków 2023” wiemy, że Polacy nie czytają umów kredytowych! Tylko co 3 osoba czyta dokładnie umowy kredytowe. Reszta pobieżnie, nie rozumie zapisów lub jedynie sprawdza dane. Upraszczanie komunikacji z klientami idzie w parze z realizacją programu TalentowiSKO. – Rozumienie finansów zaczyna się od jasnej i zrozumiałej komunikacji. Nie możemy oczekiwać, że nasi klienci będą podejmować świadome decyzje finansowe, jeśli nie rozumieją podstawowych pojęć i zasad” – mówi Agnieszka Chrobot. Inicjatywa ma kluczowe znaczenie nie tylko dla indywidualnego dobrostanu klientów banku, ale także dla budowania zaufania i transparentności w relacjach bank-klient. Ułatwienie dostępu do wiedzy finansowej przez zastosowanie prostego języka w dokumentach, ulotkach czy na stronach internetowych banku, to krok ku demokratyzacji finansów i zwiększeniu finansowej świadomości społeczeństwa. Program TalentowiSKO może stanowić wzór dla inicjatyw edukacyjnych, skupiając się na praktycznej nauce zarządzania finansami, rozwoju przedsiębiorczości i oszczędzania. Jego działania edukacyjne, wspierane przez innowacyjne metody nauczania, takie jak animacje i konkursy, sprawiają, że program ten jest cennym narzędziem w budowaniu świadomości ekonomicznej młodych Polaków. A tak jak TalentowiSKO przybliża młodym ludziom świat finansów, tak prosty język pomaga wszystkim klientom lepiej zrozumieć produkty i usługi bankowe. Oba stanowią solidny fundament dla trwałej zmiany w postrzeganiu i rozumieniu ekonomii oraz finansów przez Polaków oraz budowania społeczeństwa lepiej przygotowanego do świadomego zarządzania finansami. Światełkiem w tunelu są badania PISA 2022, które pokazują, że polskie dzieci już osiągają lepsze wyniki w umiejętnościach matematycznych niż dorośli.

 

Udostępnij artykuł:
« powrót