Wartości

Społeczna rola oraz obywatelska odpowiedzialność Banków Spółdzielczych wiąże się z przestrzeganiem jasno określonych i obecnych w sektorze od połowy XIX wieku wartości i zasad. Nawet w obecnych uwarunkowaniach ekonomicznych, w których nadrzędnym celem jest maksymalizacja zysku, Banki Spółdzielcze dalej pozostają wierne swoim wartościom i ideałom, zawartym w Międzynarodowych Zasadach Spółdzielczych, takim jak: demokracja, równość, solidarność i sprawiedliwość.

Międzynarodowe Zasady Spółdzielcze:

Zasada dobrowolnego i otwartego członkostwa

Spółdzielnie są organizacjami dobrowolnymi, dostępnymi dla wszystkich osób mogących skorzystać z ich świadczeń i gotowych wypełniać obowiązki związane z członkostwem, bez dyskryminowania płci, statusu społecznego, rasy, przekonań politycznych i religii. Dobrowolne członkostwo oparte jest na trzech regułach: „otwartych drzwi”, równouprawnienia członków, obowiązków członków wobec spółdzielni.

Zasada demokratycznej kontroli członkowskiej

Spółdzielnie są demokratycznymi organizacjami zarządzanymi i kontrolowanymi przez członków, którzy aktywnie uczestniczą w określaniu polityki działania spółdzielni i podejmowaniu decyzji. Mężczyźni i kobiety, pełniący w spółdzielniach funkcje z wyboru, są odpowiedzialni wobec członków. W spółdzielniach członkowie mają równe prawo głosu (jeden członek - jeden głos). Związki spółdzielcze organizuje się również na demokratycznych zasadach.

Zasada ekonomicznego uczestnictwa członków

Członkowie równomiernie składają się na majątek spółdzielni i demokratycznie go kontrolują.

Zasada autonomii i niezależności

Spółdzielnie są samorządnymi, samopomocowymi organizacjami, zarządzanymi przez swoich członków. W przypadku zawierania umów z innymi jednostkami organizacyjnymi lub zwiększania swojego kapitału korzystając z zewnętrznych źródeł, czynią to w taki sposób, by zapewnić demokratyczne zarządzanie przez członków i utrzymać swoją spółdzielczą niezależność.

Zasada kształcenia, szkolenia, informacji

Spółdzielnie zapewniają swoim członkom, przedstawicielom wybranych organów oraz pracownikom i personelowi kierowniczemu możliwość kształcenia i szkolenia, tak aby mogli efektywnie przyczyniać się do rozwoju spółdzielni.

Zasada współdziałania

Spółdzielnie starają się służyć swoim członkom w sposób najbardziej efektywny oraz wzmacniać ruch spółdzielczy poprzez współpracę. Zasada ta jest rozumiana szeroko, tzn. nie tylko w skali lokalnej - między spółdzielniami działającymi  w danym środowisku, czy krajowej - między wszystkimi spółdzielniami i ich związkami, ale i w skali międzynarodowej.

Zasada troski o społeczność lokalną

Spółdzielnie pracują na rzecz właściwego rozwoju społeczności lokalnych, w których działają, poprzez działania społecznie odpowiedzialne oraz aktywizowanie lokalnego potencjału.

 

Postępowanie w relacjach z Członkami

  • Bank Spółdzielczy w relacjach z Członkami postępuje zgodnie z wypracowaną przez kilka pokoleń tradycją, uwzględniając unikalną więź społeczną ze środowiskiem lokalnym, nacechowaną takimi wartościami jak: etyczność, lojalność, odpowiedzialność i sprawiedliwość.
  • Bank Spółdzielczy prowadzi swoją działalność finansową w sposób umożliwiający zaspokajanie potrzeb ekonomicznych swoich Członków, wynikającą z realizowanej aktywności kapitałowej oraz członkowskiej odpowiedzialności Banku.
  • Bank Spółdzielczy będąc instytucją zaufania publicznego wykonuje swoją misję z uwzględnieniem swoistego mandatu zaufania społecznego udzielonego mu przez swoich Członków.
  • Członkowie Banku Spółdzielczego mają dostęp do materiałów sprawozdawczych dotyczących prowadzonej działalności organizacyjnej i kondycji finansowej.
  • Bank Spółdzielczy zobowiązany jest stosować wobec wszystkich swoich Członków jednolite i równe prawa i obowiązki.
  • Bank Spółdzielczy, jako rzetelna i wiarygodna instytucja, pozostaje solidarnie w bliskich stosunkach ze swoimi Członkami zarówno w okresie prosperity, jak i w obliczu gorszej koniunktury finansowej

Postępowanie w relacjach z Klientami i Partnerami

  • Współpraca pomiędzy Bankiem Spółdzielczym a Klientami polega na budowaniu trwałych relacji biznesowych w oparciu o poszanowanie zasad uczciwości, sprawiedliwości oraz wzajemnego szacunku i respektowaniu sposobu działania drugiej strony.
  • Bank Spółdzielczy dokonuje należytej staranności w procesach decyzyjnych, tak aby realizowana działalność ekonomiczna i polityka zarządzania ryzykiem nie zakłócały stabilnego funkcjonowania w zakresie kapitałowym i płynnościowym.
  • Bank Spółdzielczy prowadzi rzetelną politykę informacyjną w zakresie oferowanych produktów i usług bankowych, a same produkty i usługi charakteryzują się różnorodnością wynikającą z zindywidualizowanych potrzeb Klientów.
  • Bank Spółdzielczy zapewnia profesjonalną obsługę w każdym segmencie prowadzonej działalności bankowej.
  • Bank Spółdzielczy w odniesieniu do przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego powinien kierować się przeświadczeniem o konieczności budowania świadomości obywatelskiej wśród wszystkich mieszkańców regionu, na terenie którego funkcjonuje.
  • Naturalnym obszarem aktywności Banku Spółdzielczego jest rynek lokalny wraz z działającymi na nim unikalnymi podmiotami takimi jak: rolnicy indywidualni i przetwórcy rolno-spożywczy, przedsiębiorcy prywatni oraz sektor małych i średnich przedsiębiorstw.

Postępowanie w relacjach z innymi Bankami Spółdzielczymi

  • Bank Spółdzielczy poprzez strategię nowoczesnego rozwoju, ustawiczne doskonalenie usług oraz wprowadzanie nowoczesnych technologii bankowych, aktywnie przyczynia się do umacniania całego sektora polskiej bankowości spółdzielczej.
  • Bank Spółdzielczy w relacji z innym Bankiem Spółdzielczym zobligowany jest w swojej działalności do przestrzegania zasady uczciwej konkurencji, w oparciu o etyczną i sprawiedliwą relację.
  • Bank Spółdzielczy, który ma w planach utworzenie nowej placówki na obszarze, gdzie inny Bank Spółdzielczy wykonuje już czynności bankowe, powinien odpowiednio wcześniej poinformować zainteresowaną instytucję o planowanych staraniach.
  • Bank Spółdzielczy - jako świadomy uczestnik rynku finansowego - popiera konieczność utrzymywania stałej współpracy z pozostałymi Bankami Spółdzielczymi.
  • Bank Spółdzielczy stale współuczestniczy wraz z bankiem zrzeszającym w kreowaniu bankowości spółdzielczej w wymiarze finansowym, gospodarczym oraz społecznym.

Postępowanie w relacjach z Pracownikami

  • Bank Spółdzielczy docenia zaangażowanie i kreatywność swoich Pracowników oraz liczy się z ich merytoryczną opinią przy podejmowaniu istotnych decyzji związanych z aktywnością instytucji.
  • Pracownicy Banku Spółdzielczego, poprzez profesjonalne przygotowanie do wypełniania powierzonych im funkcji, budują dobre i długotrwałe relacje ze wszystkimi Członkami, Klientami i Partnerami Banku.
  • Bank Spółdzielczy wspiera swoich Pracowników i pomaga im w doskonaleniu umiejętności praktycznych i zdobywaniu nowych kwalifikacji zawodowych. Bank dba również o to, aby osoby zatrudnione utrzymywały racjonalne proporcje między życiem rodzinnym i pracą zawodową.
  • Bank Spółdzielczy tworzy przyjazną atmosferę pracy, która pozytywnie wpływa na stosunek Pracowników do wykonywanych przez nich zadań i zwiększa efektywność działania Banku.
  • Bank Spółdzielczy decydując o zatrudnieniu nowego pracownika przeprowadza profesjonalny proces rekrutacji, z zachowaniem sprawiedliwej oceny posiadanych umiejętności, kompetencji i doświadczenia zawodowego.
×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.