30 listopada 2023

Urzędy coraz bardziej cyfrowe

Systematycznie z roku na rok przybywa miejsc, gdzie Polacy mogą korzystać z wygodnych i szybkich płatności cyfrowych. Najnowsze wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa, przygotowane przez Maison & Partners, pokazują, że w porównaniu z poprzednimi raportami z 2021 i 2022 r. zmniejszył się odsetek osób, które dostrzegają uciążliwości związane z brakiem wyboru metody płatności.

W tegorocznym badaniu szczególnie dużą różnicę widać w kontekście metod płatności w sektorze publicznym - obecnie tylko 20% osób odczuwa brak możliwości płacenia bezgotówkowego w urzędach w porównaniu z 25% w 2022 i 30% w 2021. Coraz bardziej przyjazne pod tym względem stają się również przychodnie - braki dostrzega zaledwie 23% badanych i jest to zmiana o 6 p.p w stosunku do roku 2021 oraz 2022. Coraz częściej kartą czy aplikacją mobilną możemy zapłacić też za bilet w pociągu (obecnie brak takiej możliwości odczuwa 20% vs 27% w 2021 r.), czy za zakupy w sklepie osiedlowym (w 2023 r. brak takiej możliwości zauważa 16% respondentów w porównaniu z 23% w 2021 r.).

– Stale zwiększająca się liczba punktów, które stawiają na wprowadzenie dodatkowych udogodnień w zakresie płatności to skok jakościowy, który jest bardzo dobrze oceniany szczególnie z perspektywy konsumentów. W przypadku urzędów czy innych instytucji sektora publicznego zmiany w kwestii cyfryzacji zachodzą szybko i są tam najbardziej widoczne. Zainteresowanie płatnościami cyfrowymi systematycznie rośnie, więc większość interesantów oczekuje możliwości wnoszenia opłat tą drogą. Terminale z Programu Polska Bezgotówkowa funkcjonują już w blisko 2,8 tys. urzędów i instytucji publicznych w całym kraju – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Fundacja Polska Bezgotówkowa wraz z partnerami realizuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury płatniczej w Polsce. Z jej usług skorzystało do tej pory już 450 tys. podmiotów gospodarczych, głownie małych i średnich firm, u których zainstalowano ponad 600 tys. terminali płatniczych, w tym blisko 6 tys. terminali w telefonie. Konsumenci dokonali na terminalach w ramach Programu 1,6 miliarda transakcji na łączną kwotę blisko 102 mld złotych.

---

Badanie zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1059 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-26 września 2023 roku. Wyniki tego badania zostały porównane do wyników uzyskanych w pomiarach: w lipcu 2021 r. oraz w sierpniu 2022 r. 
 
 
 
 
 

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.