Szkolenie on-line: JDG jak konsument - o problemach związanych ze stosowaniem art. 385(5) k.c.
Krajowy Związek Banków Spółdzielczych organizuje szkolenie on-line „JDG jak konsument - o problemach związanych ze stosowaniem art. 385(5) k.c.”, które odbędzie się w dniu 6 września 2024 r. w godzinach 10:00 – 14:00. Spotkanie z Prowadzącym będzie miało charakter interaktywny, z możliwością zadawania pytań i prowadzenia dyskusji. Warunki techniczne i tryb udostępnienia będzie przekazany uczestnikom po zapisaniu się na szkolenie.
OPIS SZKOLENIA:
Już od ponad 3 lat obowiązuje w polskim systemie prawnym regulacja rozszerzająca zakres ochrony konsumenckiej na podmioty, tradycyjnie kwalifikowane do grona "profesjonalistów" - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Mimo podniesionej krytyki - m.in. co do sposobu sformułowania przepisu wprowadzonego nowelizacją - oraz dokonanych później zmian w obszarze art. 385(5) k.c., rozszerzenie podmiotowe beneficjentów ochrony przed niedozwolonymi postanowieniami pozostawiono w niezmienionym kształcie.
Tymczasem, gdy chodzi o umowy dotyczące czynności bankowych, ocena zajścia przesłanek przedmiotowych (sprzeczność z dobrymi obyczajami i rażące naruszenie interesów kontrahenta) tylko wierzchołek góry lodowej z jakim wiąże się możliwość kwestionowania ich postanowień. Celem szkolenia będzie zwrócenie uwagi na newralgiczne problemy związane z takimi zagadnieniami jak: obowiązek działania przez sąd z urzędu w celu ustalenia potencjalnie niedozwolonego charakteru postanowienia, rozłożenie ciężaru dowodu, dopuszczalność uzupełniania luk powstałych w umowie wskutek zastosowania sankcji bezskuteczności czy w końcu - ocena ważności umowy po usunięciu z niej niedozwolonego postanowienia i ewentualne rozliczenie stron w przypadku nieważności.
SZKOLENIE SKIEROWANE JEST DO:
- pełnomocników procesowych (radców prawnych i adwokatów) zajmujących się sporami dot. umów o usługi finansowe (rachunki bankowe, lokaty, inwestycje, kredyty, ubezpieczenia), opiniowaniem wzorców umownych, oceną ryzyka prawnego itd.;
- osób pracujących w działach obsługi prawnej oraz obsługi reklamacji czy postepowań polubownych banków spółdzielczych;
- członków zarządu i rad nadzorczych odpowiedzialnych za ocenę i nadzór nad ryzykami prawnymi związanymi z prowadzoną działalnością bankową;
- osób odpowiedzialnych za realizację polityki bancassurance;
- osób odpowiedzialnych za szkolenia pracowników obsługi klienta;
- dyrektorów zarządzających czy kierowników jednostek zajmujących się tworzeniem wzorców umownych, opracowywaniem polityk i strategii dotyczących ryzyk działalności banku, w szczególności - ryzyka prawnego, marketingiem dot. produktów bankowych, monitorowaniem procesów związanych z zawieraniem umów długoterminowych (np. kredytów hipotecznych).
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Abuzywność postanowień umowy i rozszerzenie zakresu ochrony na przedsiębiorców - art. 385[1] i art. 385[5] k.c:
1.1. Polska regulacja a dyrektywa 93/13/EWG.
1.2. Orzecznictwo TSUE w sprawie rozszerzenia kręgu podmiotowego beneficjentów ochrony konsumenckiej.
1.3. Problemy związane z wykładnią art. 385[5] k.c.
2. Zakres zastosowania regulacji z art. 385[5] k.c.na rynku finansowym:
2.1. Art. 385[5] k.c. a przepisy dot. umowy ubezpieczenia oraz przepisy ustaw szczególnych.
3. Kontrola abstrakcyjna a 385[5] k.c.:
3.1. Kontrola incydentalna a abstrakcyjna.
3.2. Stosowanie w obrocie jednolitego modelu wzorca umownego - konsekwencje praktyczne.
4. Stosowanie art. 385[1] k.c. do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą a prawo UE:
4.1. Obowiązek działania przez sąd z urzędu.
4.2. Model "rozsądnego, uważnego konsumenta" a JDG.
4.3. Zakaz redukcji utrzymującej skuteczność.
4.4. Zakaz odtwarzania hipotetycznej woli stron.
4.5. Zakaz wywodzenia roszczeń uzupełniających.
5. Rozszerzenie ochrony konsumenckiej a ogólne instytucje prawa cywilnego - zagadnienia istotne dla umów o usługi finansowe:
5.1. Stosowanie przepisów dyspozytywnych.
5.2. Nieważność a bezskuteczność - konsekwencje kwalifikacji prawnej.
5.3. Pierwszeństwo sankcji.
SZKOLENIE POPROWADZI:
Dr Dawid Rogoziński - radca prawny, specjalista z zakresu prawa ubezpieczeniowego, bankowego i konsumenckiego, pracownik naukowo-dydaktyczny w Pracowni Prawa Ubezpieczeniowego, Katedrze Prawa Cywilnego WPiA Uniwersytetu Gdańskiego, stały prelegent Wolters Kluwer Polska i Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, prowadzący szkolenia dla prawników, brokerów ubezpieczeniowych i innych podmiotów z rynku finansowego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa ubezpieczeń, prawa bankowego i cywilnoprawnych aspektów obrotu finansowego, w tym komentarzy praktycznych dla banków i ubezpieczycieli.
----------------------------------
Koszt udziału w szkoleniu wynosi 249 zł netto/os + VAT dla Członków KZBS oraz 399 zł netto/os + VAT dla pozostałych uczestników. Koszt szkolenia obejmuje rezerwację miejsca dla uczestnika, udostępnienie uczestnikowi linka z instrukcją logowania do platformy, na której odbędzie się szkolenie, certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia oraz materiały szkoleniowe.
Zgłoszenia przyjmujemy do dnia 30 sierpnia 2024 r. lub wyczerpania dostępnych miejsc.
Zapisy na szkolenie odbywają się wyłącznie za pośrednictwem poniższego formularza zgłoszeniowego. Na podstawie wypełnionego formularza zostanie wystawiona faktura VAT.
WAŻNE! Prawidłowe zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z otrzymaniem automatycznego maila zwrotnego na adres mailowy podany w formularzu zgłoszeniowym.
Szkolenie odbędzie się tylko w przypadku uzyskania odpowiedniej liczby uczestników.