03 kwietnia 2025

Świadomie odwołujemy się do naszych korzeni

Z prezes zarządu Spółdzielczego Banku Ludowego im. Ks. P. Wawrzyniaka, Magdaleną Starkiewicz, rozmawiała Anna Jarmuszkiewicz. Wywiad został opublikowany w "Głosie Banków Spółdzielczych" 1/2025.

W jaki sposób bogata historia Państwa Banku, szczególnie związana z postacią ks. Piotra Wawrzyniaka, przekłada się na dzisiejsze prowadzenie biznesu oraz budowanie tożsamości marki?

Historia Spółdzielczego Banku Ludowego im. Ks. P. Wawrzyniaka, szczególnie jego związek z postacią ks. Piotra, jest nie tylko elementem jego przeszłości, ale również ważnym czynnikiem kształtującym współczesne podejście do biznesu. Strategia Banku, którym kieruję, opiera się na społecznej odpowiedzialności biznesu. Naszą wizją jest budowanie zaufania do Banku poprzez wiarygodne i długotrwałe relacje z klientem. Te atuty naszego Banku opieramy na wieloletniej tradycji spółdzielczości i wzmacniamy nowoczesnymi technologiami wspierającymi rozwój wszystkich klientów Banku. Dziedzictwo ks. Piotra to nie tylko piękna historia, my postrzegamy to jako atut marketingowy i wizerunkowy.

Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka świadomie odwołuje się do swoich korzeni, budując silną markę, opierającą się na stabilności, zaufaniu, czyli wartościach o fundamentalnym znaczeniu w sektorze finansowym. Tradycja i nowoczesność, w mojej ocenie, nie muszą się wykluczać. Wręcz przeciwnie, odpowiednie ich połączenie sprawia, że Bank może skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów, nie tracąc przy tym swojej tożsamości. Tożsamość marki, oparta na wartościach spółdzielczych, odpowiedzialności i długoterminowym rozwoju, przyczynia się do postrzegania Spółdzielczego Banku Ludowego im. Ks. P. Wawrzyniaka nie tylko jako instytucji finansowej, ale także jako solidnego i ważnego partnera w biznesie, tak jak miało to miejsce w czasach ks. Wawrzyniaka.

Jak Bank radzi sobie z coraz silniejszą konkurencją na lokalnym rynku finansowym, zwłaszcza ze strony dużych instytucji bankowych?

Współczesny rynek finansowy jest niezwykle dynamiczny i konkurencyjny. Wyzwaniem dla Spółdzielczego Banku Ludowego im. Ks. P. Wawrzyniaka, w tak wymagającym środowisku, jest utrzymanie dotychczasowych klientów, ale również przyciągnięcie nowych. Bank, aby sprostać wyzwaniom konkurencyjności, działa na modelu biznesowym opartym na lokalności, bliskości z klientem, udziałowcem, oraz na elastyczności w podejściu do nich. Duże instytucje bankowe kuszą klientów agresywnymi kampaniami marketingowymi, rozbudowaną ofertą i nowoczesnymi technologiami. W banku spółdzielczym, którym kieruję, stawia się na personalizację, podczas gdy duże banki coraz częściej automatyzują obsługę i ograniczają liczbę placówek. Klient, który przychodzi po kredyt do naszego Banku, nie jest traktowany jak statystyczny przypadek, uwzględniamy jego sytuację życiową oraz potrafimy dostosować ofertę do jego potrzeb. Zachowujemy elastyczność w segmentach, gdzie jest ona kluczowa, na przykład przy obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw czy rolników, dla których liczy się nie tylko koszt kredytu, ale także możliwość dostosowania warunków spłaty do sezonowości dochodów.

Tym, co determinuje skuteczność radzenia sobie z coraz silniejszą konkurencją, jest lokalność. Działamy w określonych regionach, co pozwala nam lepiej rozumieć potrzeby klientów i szybciej reagować na zmiany na rynku, dostosowujemy swoją ofertę, zarówno pod względem kredytów czy lokat, podczas gdy duże instytucje bankowe skupiają się na masowej obsłudze klientów w skali całego kraju.

Podsumowując odpowiedź na tak zadane pytanie uważam, że największą przewagę naszego Banku stanowią osobiste relacje i elastyczność. Dzięki temu pozostajemy ważnym graczem na lokalnym rynku finansowym, a tym samym udowadniamy, że mniejsze instytucje bankowe mogą skutecznie konkurować z globalnymi gigantami.

Jakie działania podejmuje bank, aby odpowiadać na potrzeby młodego pokolenia i budować wśród jego przedstawicieli pogłębioną świadomość finansową?

Przyszłość należy do młodego pokolenia, które oczekuje od każdego banku nowoczesnych, intuicyjnych i łatwych w obsłudze rozwiązań. Wprowadzenie młodych klientów do świata finansów jest ambitnym wyzwaniem dla naszego Banku. W naszej działalności staramy się odpowiadać na potrzeby młodego pokolenia. Przykładem może być szeroko rozumiany rozwój usług bankowości mobilnej, usługi bankowe dostępne są na wyciągnięcie ręki, a aplikacja mobilna jest przyjazna i łatwa w użytkowaniu. Kolejnym przykładem zaspokajania preferencji młodego pokolenia są proste, bezpieczne i przejrzyste produkty finansowe, konta osobiste bez opłat, programy lojalnościowe, dzięki którym młodzi klienci mogą zyskać dodatkowe korzyści finansowe. Bank, poza statutową działalnością, podejmuje szereg działań, których celem jest budowanie wśród młodego pokolenia pogłębionej świadomości zarządzania finansami. Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka wsłuchuje się w potrzeby młodych ludzi – jesteśmy aktywni tam, gdzie młodzi są obecni: lokalnie, w mediach społecznościowych, szkołach. Spotykamy się z młodzieżą, edukujemy i prezentujemy nowoczesne oblicze bankowości spółdzielczej.

Jaką rolę odgrywa edukacja finansowa w budowaniu zaufania do banku i kreowaniu wizerunku przyjaznej instytucji?

Edukacja finansowa to nie tylko sposób na poprawę wiedzy klientów, ale także skuteczna strategia budowania zaufania i lojalności wobec banku. W dłuższej perspektywie wpływa to pozytywnie na reputację i konkurencyjność instytucji finansowej. W mojej ocenie Bank wzbudza większe zaufanie, gdy nie skupia się wyłącznie na robieniu biznesu, ale również na rozwijaniu działań edukacyjnych i wsparciu klientów. Ludzie chętniej wybierają instytucję, która pokazuje, że zależy jej na klientach i ich przyszłości, a nie tylko na zyskach. Dzięki działaniom edukacyjnym Bank buduje wizerunek firmy, która chce pomagać i ułatwiać życie swoim klientom. Edukacja finansowa sprawia też, że ludzie czują się pewniej w podejmowanych przez nich decyzjach.

Klienci, którzy czują się bezpieczniej w świecie finansów, rozumieją jego mechanizmy, chętniej korzystają z nowych usług banku. Wiedzą, jak oszczędzać i jak korzystać z produktów bankowych w sposób bardziej świadomy.

Czy obecność w mediach społecznościowych wpływa na postrzeganie banku jako instytucji nowocześniejszej i przyjaznej młodym klientom?

Zdecydowanie tak. Media społecznościowe to obecnie jedno z głównych miejsc, gdzie młodzi ludzie szukają informacji i komunikują się z różnymi instytucjami, więc jeśli Bank jest w nich aktywny, to postrzegany jest jako nowocześniejszy i dostępniejszy.

W social mediach można w przystępny sposób tłumaczyć trudne tematy finansowe, odpowiadać na pytania klientów, prowadzić z nimi bezpośredni dialog. Młodzi ludzie doceniają to, że bank potrafi się komunikować w taki sposób, który jest zgodny z ich stylem narracji i że używa współczesnych środków przekazu. Wtedy nie boją się skorzystać z jego usług. Obecność banku w mediach społecznościowych to dzisiaj priorytet skutecznej i zróżnicowanej komunikacji z klientem.

W jakie inicjatywy lokalne, sportowe i kulturalne angażuje się Państwa Bank i na czym polega, Pani zdaniem, wartość takiego wsparcia dla społeczności? Jakie znaczenie ma ta aktywność dla lokalnej społeczności i rozpoznawalności marki?

Wspieranie inicjatyw lokalnych, sportowych czy kulturalnych, to nie tylko forma „reklamy”, ale realne wsparcie dla społeczności, które wzmacnia więzi oraz buduje długoterminowe relacje między naszym Bankiem a jego klientami i członkami. Bank, aby budować swoją lokalną pozycję i wzmacniać lokalny wizerunek, aktywnie wspiera środowiska lokalne w formie darowizn finansowych.

W 2024 roku uczestniczyliśmy w zakupie sprzętu służącego do ratowania życia i zdrowia, w dofinansowaniu specjalistycznych turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, patronowaliśmy wielu akcjom charytatywnym. Na przykład w ubiegłym roku sponsorowaliśmy zawodnika Klubu Sportowego „Zero Załamki” – Michała Żylińskiego. Pan Michał w 2024 roku zdobył tytuł Mistrza Polski podczas XVI Mistrzostw Polski w parakolarstwie indywidualnym. Trzeci rok z rzędu kontynuujemy sponsoring Śremianina Marcina Kociuckiego, zawodnika Klubu Motorowodnego 50 Śrem, startującego w zawodach rangi krajowej i międzynarodowej. Ponadto wspieramy sporty drużynowe, piłkę nożną. A w bieżącym roku Bank podpisał umowę sponsoringową z klubem koszykówki.

Nasz Bank angażował się także w inicjatywy kulturalne, wspierał muzea, festiwale, koncerty czy programy edukacyjne związane ze sztuką. Przykładem może być sponsoring wystaw w prestiżowych galeriach, mecenat nad centrami kultury, organizacja konkursów dla młodzieży szkolnej. Wartość takiego wsparcia dla społeczności jest ogromna. Przede wszystkim pozwala na szerszy dostęp do kultury, zwłaszcza tam, gdzie brakuje środków publicznych.

Dzięki zaangażowaniu naszego Banku lokalne społeczności mają okazję uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych, które w innym przypadku mogłyby być dla nich niedostępne. Dodatkowo, kultura pełni istotną funkcję integracyjną i edukacyjną, wspierając wielowymiarowo rozwój społeczeństwa.

Dla Banku, którym kieruję, to także sposób na budowanie wizerunku instytucji odpowiedzialnej społecznie, co pozytywnie wpływa na jego relacje z klientami i społecznością.

Bank tym samym ma realną szansę być częścią codziennego życia społeczności i nie jest anonimową instytucją finansową. Udział w wydarzeniach lokalnych, sportowych czy kulturalnych sprawia, że bank jest postrzegany jako miejsce, które troszczy się o okolicznych mieszkańców i działa na rzecz wspólnego dobra.

Które inicjatywy okazały się najbardziej wartościowe i jak wpływają na relacje z obecnymi oraz potencjalnymi klientami?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie; po części wszystkie. Prezesem zarządu jestem od maja 2021 roku, od tego czasu znacząco zmieniło się postrzeganie Spółdzielczego Banku Ludowego im. Ks. P. Wawrzyniaka zarówno wśród klientów, mieszkańców, ale również pracowników.

Niejednokrotnie słyszałam pochlebne opinie na temat zarządzania Bankiem oraz dbania o szczegóły biznesowe, o relacyjność. Nie chciałabym, aby zabrzmiało to zbyt pretensjonalnie, ale jestem dumna z pozycji Banku w Zrzeszeniu, z pracowników, którzy rozumieją i utożsamiają się z misją i wizją Banku. Pozycjonując inicjatywy oraz ich wpływ na biznes, uważam, że najistotniejsze znaczenie mają inicjatywy wspierające lokalne wydarzenia, a dalej: edukacja, sport, najmniej wydarzenia kulturalne.

Jakie są najważniejsze kierunki rozwoju Spółdzielczego Banku Ludowego im. Ks. P. Wawrzyniaka w najbliższych latach, które pozwalają zachować równowagę między tradycją a innowacyjnością?

Zachowanie równowagi między tradycyjnymi wartościami a nowoczesnością jest podstawowym wyzwaniem dla Spółdzielczego Banku Ludowego im. Ks. P. Wawrzyniaka w najbliższych latach. Cyfryzacja, personalizacja usług, wspieranie lokalnej gospodarki, bezpieczeństwo finansowe oraz współpraca wewnątrz sektora to fundamenty, które pozwolą na dalszy rozwój. Jestem przekonana, że dzięki odpowiedniemu podejściu nie tylko utrzymamy swoją pozycję na rynku, ale również staniemy się atrakcyjniejszym wyborem dla klientów szukających stabilności i nowoczesnych rozwiązań finansowych. W dobie rosnącej konkurencji ważne będzie umacnianie współpracy między bankami spółdzielczymi. Wspólne inwestycje w technologie, marketing czy edukację klientów mogą pomóc w optymalizacji kosztów oraz zwiększeniu efektywności działania. Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka zamierza kontynuować misję wspierania lokalnych przedsiębiorstw i inicjatyw społecznych. W dobie globalnych zmian przykładamy coraz większą wagę do inwestycji proekologicznych oraz zrównoważonego rozwoju. Zamierzamy rozwijać finansowanie zielonych projektów, takich jak odnawialne źródła energii, biogazownie czy modernizacja infrastruktury zgodnej z zasadami ESG, co w mojej ocenie będzie miało podstawowe znaczenie dla przyszłości Banku. Ważnym kierunkiem, który w najbliższych latach Bank będzie rozwijał, jest edukacja finansowa klientów, dzieci i młodzieży. Podnoszenie świadomości finansowej klientów oraz oferowanie im profesjonalnych usług doradczych pozwoli na lepsze zarządzanie finansami i podejmowanie świadomych decyzji ekonomicznych.

Często wspomina się o tym, że w spółdzielczym sektorze bankowym udaje zachować się parytet w zarządach banków. Ale też w innych aspektach warto wskazać na istotną rolę kobiet w ruchu spółdzielczym. Warto rozważyć więc, jak współczesna spółdzielczość jest kształtowana przez kobiety? Jak widzi Pani to zagadnienie z perspektywy osoby stojącej na czele spółdzielczej instytucji finansowej?

To pytanie jest bardzo interesujące, zwłaszcza w kontekście współczesnych trendów w spółdzielczości i jej związku z równouprawnieniem oraz angażowaniem kobiet w działalność spółdzielczą. Spółdzielczość, jako forma organizacji gospodarczej, promuje współpracę, solidarność, sprawiedliwość i demokratyczne zarządzanie.

W wielu krajach spółdzielnie stają się przestrzenią, w której kobiety odgrywają podstawową rolę, zarówno w kwestiach zarządzania, jak i w zakresie dostępu do zasobów, wsparcia czy edukacji. W kontekście samego pytania, kobiety coraz częściej pełnią funkcję liderów w spółdzielniach, zarówno w zarządach, jak i w działalności lokalnej. Spółdzielnie oferują kobietom możliwość zyskania niezależności finansowej, większego wpływu na decyzje gospodarcze i społeczne, a także szansę na aktywność w ramach demokratycznych struktur, co sprzyja ich większej emancypacji. Warto zauważyć, że spółdzielczość opiera się na współpracy i równości, co pasuje do wartości promujących równość płci. Model ten może być postrzegany jako bardziej otwarty na inkluzywność i równouprawnienie, szczególnie w porównaniu z tradycyjnymi strukturami kapitalistycznymi.

Współczesna spółdzielczość jako pojęcie, jako idea, jest neutralna pod względem płci, można stwierdzić, że w kontekście idei równości i demokratycznego zarządzania, ma ona wiele cech, które sprawiają, że jest bardziej dostępna i angażująca dla kobiet, a zatem w pewnym sensie może być utożsamiana z wartościami, które są promowane przez kobiety w społeczeństwie.

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.