Przy kawie o… weryfikacji behawioralnej
10 września br. odbyło się spotkanie online z cyklu „Kawa z KZBS”. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele banków spółdzielczych będących członkami KZBS, Prezes KZBS oraz gość specjalny. Partnerem tego spotkania było Biuro Informacji Kredytowej.
Tematem spotkania było cyberbezpieczeństwo. Prezentację pt. „Jak zastosowanie biometrii behawioralnej może wspierać walkę z cyberprzestępczością?” poprowadził dr Piotr Wojewnik, Członek Zarządu Digital Fingerprints S.A., Dyrektor Data Science BIK S.A.
Podczas wystąpienia ekspert wyjaśnił na czym polega stosowanie biometrii behawioralnej, jak można z niej korzystać oraz do czego konkretnie służy biometria behawioralna. Podkreślił, że biometria behawioralna nie zastępuje rozwiązań antyfraudowych, jest natomiast ich uzupełnieniem i może być dedykowana wykrywaniu konkretnych rodzajów cyberprzestępczości. Co ważne, analiza behawioralna jest uznawana przez EBA jako jedna z metod silnego uwierzytelniania klienta.
Podkreślił, że 2/3 Polaków jest świadoma możliwości wystąpienia transakcji oszukańczych. 1/3 Polaków spotkała się z wyłudzeniem lub próbą wyłudzenia. W roku 2022 aż 54 tys. transakcji określonych przez banki jako oszukańcze zostało zaraportowane do Narodowego Banku Polskiego. Skala, z jaką mamy do czynienia jest bardzo duża.
Jedną z metod zapobiegania transakcjom oszukańczym może być silne uwierzytelnianie klienta, czyli zastosowanie weryfikacji i autentykacji pozwalającej określić kto w danym momencie obsługuje rachunek, czy osoba, która się na niego zalogowała to nadal ta sama osoba, która dotychczas z niego korzystała. Ekspert wyjaśniając na czym polega zastosowanie analizy behawioralnej podkreślił, że jest to analiza danych i identyfikacja wzorców zachowania. W przeciwieństwie do klasycznej biometrii nie poddaje analizie wrodzonych, fizycznych cech człowieka, takich jak odcisk palca, skan twarzy lub siatkówki oka.
Podsumowując wskazał, że weryfikacja behawioralna, pomimo iż dość skomplikowana, z perspektywy użytkownika rozwiązań bankowych jest wygodna i może być bardzo skuteczna. Zbieranie danych odbywa się z poszanowaniem RODO – do ochrony behawioralnej nie są potrzebne cechy identyfikacyjne klienta, w tym np. danych dotyczących wieku czy też płci. Zbierane są głównie dane o interakcji użytkownika z urządzeniem.
„Kawa z KZBS” to projekt Związku, prowadzony od początku 2024 r., w ramach którego przedstawiciele banków spółdzielczych, członków KZBS, rozmawiają na najważniejsze dla środowiska tematy. Kolejne spotkanie w ramach cyklu odbędzie się 17 października br. Partnerem wydarzenia będzie VerdIT.