22 marca 2024

SPRAWOZDANIE: Konferencja KZBS pt. "Pozyskanie młodych pokoleń konsumentów jako klientów i członków priorytetem sektora. Doświadczenia i dobre praktyki" (6 czerwca 2023)

W ramach inauguracji „Czerwca z Bankiem Spółdzielczym” Krajowy Związek Banków Spółdzielczych zorganizował 6 czerwca br. konferencję pt. „Pozyskanie młodych pokoleń konsumentów jako klientów i członków priorytetem sektora. Doświadczenia i dobre praktyki”. Podczas konferencji zaproszeni prelegenci i rozmówcy podjęli szczególnie istotny, ale też i niełatwy temat zmian generacyjnych zachodzących w bazie klientowskiej i członkowskiej banków spółdzielczych. Partnerem generalnym konferencji było Biuro Informacji Kredytowej.

Konferencję otworzył Michał Krakowiak, Wiceprezes Zarządu KZBS, który przywitał gości, prelegentów i przedstawicieli świata biznesu. W mowie wprowadzającej w tematykę konferencji zwrócił uwagę na fakt, że zmniejszająca się liczba członków banków spółdzielczych jest zjawiskiem niepokojącym, ponieważ spółdzielczy model bankowości jest atrakcyjny wtedy, gdy jest kompletny – członkostwo jest fundamentem powstania i działania banków spółdzielczych. O przewadze konkurencyjnej banków spółdzielczych świadczą przede wszystkim wartości spółdzielcze: solidarność, wspólnotowość, działanie na rzecz społeczności lokalnych. Nie mniej ważna jest atrakcyjna oferta produktowa, ale to przede wszystkim te podstawy spółdzielcze określają charakter i specyfikę działalności banków spółdzielczych. Budowanie poczucia wspólnoty członków, klientów z bankiem i wzajemnego zaufania jest ciągłym wyzwaniem, sensem działalności banku spółdzielczego.

Kolejne wystąpienie należało do przedstawicielki BIK S.A., Małgorzaty Piskorek, Dyrektor ds. Współpracy z Sektorem Bankowości Spółdzielczej i SKOK, która przybliżyła słuchaczom sytuację młodego klienta na rynku kredytowym na tle szeroko rozumianych zmian demograficznych. Obecnie w strukturze demograficznej Polski przeważają osoby w wieku poprodukcyjnym, jest coraz mniej osób młodych, co istotnie wpływa na strukturę bazy klientów instytucji finansowych. Istotnym wnioskiem tego wystąpienia jest również fakt, że młodzi klienci częściej finansują się w formach pożyczkowych niż starsi kredytobiorcy, ale też młodzi generują więcej ryzyka kredytowego. To właśnie młodzi klienci zaciągają w bankach spółdzielczych wyższe kredyty gotówkowe niż starsi klienci.

Następnie uczestnicy konferencji wysłuchali wykładu dr Karola Jachymka z Uniwersytetu SWPS pt. Gen Z i Co. Kim (nie) są młodzi klienci sektora bankowego? Badacz zadał w swoim wystąpieniu pytanie, czy z perspektywy komunikacji marketingowej myślenie o generacjach ma jeszcze sens? Czy może jednak poszczególne generacje: X, Y, Z więcej niż na pierwszy rzut oka łączy niż dzieli? Generacja Z (urodzeni w latach 1995-2010) często postrzegana jest poprzez filtr dość krzywdzących stereotypów, które odnoszą się do następujących etykiet: niedojrzali, non stop zanurzeni w internecie, wirtualni, niespokojni, odizolowani, inkluzyjni, bez dochodów, później wchodzący w dorosłość, posiadający wrażliwe zdrowie psychiczne. Okazuje się, że te etykiety mają znacznie mniejsze znaczenie, a różnice indywidualne są ważniejsze niż perspektywa generacyjna, która może okazać się pułapką myślenia. Cechy indywidualne, np. otwartość na doświadczenie, sumienność, ekstrawertywność itd. okazują się ważniejsze z perspektywy przygotowywania skutecznej komunikacji marketingowej, która – ze wzglądu na dynamikę zmian otoczenia i „niespokojne czasy” (epidemia, wojna, kryzys gospodarczy…) - powinna wykorzystywać wątek oswajania lęku. W takiej komunikacji warto podkreślać atrakcyjne cechy instytucji finansowych, takie jak stabilność i bezpieczeństwo.

Kolejne wystąpienie należało do prof. dr hab. Małgorzaty Iwanicz-Drozdowskiej, Wiceprezes Zarządu KZBS, która omówiła wyniki badania ankietowego KZBS przeprowadzonego w maju br. wśród banków spółdzielczych obu zrzeszeń oraz banków samodzielnych: Co robimy, by pozyskać młodych klientów i członków? W badaniu wzięło udział w sumie 218 banków spółdzielczych. W ankiecie pytano m.in. o to, jaki jest zamiennik słowa „spółdzielczość” – zaproponowane przez respondentów odpowiedzi to: współdziałanie, wspólnota, współpraca, przynależność, współudział. Respondentów pytano także o rozwiązania przygotowane przez bank w zakresie pozyskiwania udziałowców, takie jak: cykliczne spotkania, zakładka z informacjami o udziałowcach na stronie internetowej banku, system lojalnościowy, posiadanie listy członków banku i inne. Ankietowani udzielali odpowiedzi także na pytanie o to, co wpływa na zainteresowanie członkostwem w bankach spółdzielczych oraz co według banku stanowi największą wartość dla udziałowca. Proszono także o określenie zaangażowania banków w pozyskiwanie klientów z grup wiekowych 13-17 lat oraz 18-40 lat oraz określenie zakresu współpracy ze szkołami – prowadzenie edukacji finansowej. Respondenci odpowiadali także na pytania z zakresu prowadzonej polityki informacyjnej i sposobów komunikacji z klientami i udziałowcami.

Zebrane dane stały się podstawą do tematycznej dyskusji z udziałem przedstawicieli sektora banków spółdzielczych. Rozmówcy, reprezentujący oba Zrzeszenia oraz bank samodzielny, byli autorami inspirujących refleksji ukazujących złożoność zagadnienia członkostwa w bankach spółdzielczych. Przedstawili także liczne, interesujące inicjatywy realizowane w ich bankach w zakresie pozyskiwania młodych klientów i rozwijania bazy członkowskiej. W panelu dyskusyjnym moderowanym przez Wiceprezes Zarządu KZBS udział wzięli: 

• Beata Hamkało – Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Jaworze 

• Alicja Huczyńska – Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Koronowie   

• Kamil Jałocha – Prezes Zarządu Świętokrzyskiego Banku Spółdzielczego w Jędrzejowie 

• Krzysztof Karwowski – Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie 

• Tomasz Klimecki – Prezes Zarządu Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie 

• Jacek Teodorski – Członek zarządu ds. handlowych Banku Spółdzielczego w Brodnicy

• Waldemar Zieliński – Prezes Zarządu Nicolaus Bank 

W podsumowaniu dyskusji i konferencji podkreślono, że banki spółdzielcze poprzez realizację zadań członkowskich zachowują swój unikalny charakter i jest to niezbywalne dziedzictwo, które należy pielęgnować i rozwijać. 

Jak zapowiedziała we wcześniejszym wystąpieniu podczas XXXIII Walnego Zgromadzenia Członków Krajowego Związku Banków Spółdzielczych Prezes Zarządu KZBS, Krystyna Majerczyk-Żabówka, prace nad sprawami członkowskimi, w tym nowy model benefitów i aktywizacja członkostwa oraz działania służące popularyzacji i unowocześnieniu modelu spółdzielczego stanowią ważny komponent prac zaplanowanych w KZBS na rok 2023 oraz lata kolejne.

Rozszerzona wersja zapisu wniosków z konferencji ukazała się w „Głosie Banków Spółdzielczych” 3/2023.

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.