Konferencja KZBS „Rewolucja tradycji. Nowe paradygmaty dla banków spółdzielczych w czasach ciągłej zmiany”
22 maja br. odbyła się konferencja Krajowego Związku Banków Spółdzielczych dla przedstawicieli sektora. Jej temat odnosił się do relacji tradycji i paradygmatów oraz stereotypów i możliwości ich modyfikacji w odniesieniu do czasów ciągłych zmian.
Główną prelegentką konferencji była Kinga Zacharjasz, ekspertka rozwoju. W wystąpieniu podniosła zagadnienia stereotypów i uprzedzeń, które decydują o odbiorze wizerunku i marki przedsiębiorstwa, banku. Skąd się biorą stereotypy? Jak przyswajamy przekonania? Decydującą rolę odgrywa wpływ rodziny, edukacji, kultury, w której wyrośliśmy oraz z naszych osobistych doświadczeń.
Wśród pozytywnych stereotypów na tematów banków spółdzielczych, wymienione jako głosy z sali, znalazły się określenia takie jak: bliski, znajomy, relacyjny, lokalny, bezpieczny, budzący zaufanie, polski.
Skutki biznesowe stereotypowego postrzegania banków spółdzielczych to m.in. przyciąganie głównie mniejszego i lokalnego biznesu, budzą lokalne zaufanie, mogą się dobrze kojarzyć w kontekście ekologii i ESG, słabsze technologicznie, mniejsze możliwości finansowe, mniej postępowe w zmianach społecznych, mniej atrakcyjne miejsce pracy
Jednak, nic straconego – marką i jej wizerunkiem można zarządzać poprzez rozwój wartości firmy i pracowników, poprzez autentyczność w komunikacji marketingowej, poprzez określenie przewagi biznesowej, zaangażowanie formy i pracowników, działanie nakierowane na długą perspektywę, uwzględniając zasady ESG i CSR.
Są oczywiście także kwestie, na które mamy relatywnie mały wpływ – są to np. regulacje takie same dla wszystkich podmiotów bankowych, wybór technologii i systemów, centralne kampanie marketingowe.
Jednak jest także grupa zagadnień, która w dużym stopniu od nas zależy, jest to np. budowanie własnej marki osobistej, rozwój kompetencji technologicznych, budowanie lokalnie wizerunku nowoczesnego pracodawcy, budowanie lokalnie wizerunku profesjonalnego teamu bankowego, własny rozwój jako lidera.
Lider zespołu ma wpływ także na doświadczenia pracowników, takie jak poczucie psychicznego komfortu w pracy. Jest to istotne zwłaszcza w kontekście nowych, młodych pracowników z pokolenia Z, dla których ważne jest poczucie sensu w pracy, przyjazna atmosfera w pracy, a nie tylko wysokie zarobki, zdobycie doświadczenia zawodowego.
Posiadamy wpływ także na doświadczenia klientów – ich pozytywnymi doświadczeniami możemy zmieniać stereotypy.
W jaki sposób mądrze zarządzać stereotypami? Nie warto całkowicie wypierać stereotypów, ale starać się je zrozumieć. Wychodzić ze swojej bańki, poznawać nowe środowiska i inne punkty widzenia, zgłaszać się na konferencje pozasektorowe, aby pokazywać wyjątkowość banków spółdzielczych, być aktywnym w mediach społecznościowych.