27 lutego 2025

Komisja Europejska deklaruje uproszczenie przepisów

Komisja Europejska przyjęła nowy pakiet wniosków, które mają na celu uproszczenie przepisów Unii Europejskiej, zwiększenie konkurencyjności i odblokowanie dodatkowych zdolności inwestycyjnych. Jest to ważny krok naprzód w tworzeniu bardziej sprzyjającego otoczenia biznesowego, które pomoże unijnym firmom rozwijać się, wprowadzać innowacje i tworzyć wysokiej jakości miejsca pracy.

Propozycje te, z jednej strony, zmniejszą złożoność wymogów Unii Europejskiej dla wszystkich przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP i małych spółek o średniej kapitalizacji. Z drugiej strony, ramy regulacyjne zostaną skoncentrowane na największych firmach, które będą miały większy wpływ na klimat i środowisko, jednocześnie umożliwiając tym firmom dostęp do zrównoważonego finansowania. 

Proponowane zmiany wchodzą w skład tzw. Omnibusa I. Omnibus I to propozycja dyrektywy KE, która ma na celu wprowadzenie zmian do dwóch istniejących aktów prawnych: dyrektywy (UE) 2022/2464 dotyczącej raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju (tzw. CSRD) oraz dyrektywy (UE) 2024/1760 w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w obszarze zrównoważonego rozwoju (tzw. CSDDD). Inicjatywa wpisuje się w szersze działania UE na rzecz upraszczania i zmniejszania obciążeń administracyjnych dla firm, jednocześnie podtrzymując kluczowe założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Dokument koncentruje się głównie na odroczeniu terminów stosowania wybranych wymogów z obu dyrektyw, tak aby firmy zyskały więcej czasu na dostosowanie się do przepisów oraz aby uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z ewentualnym duplikowaniem obowiązków raportowych.

Zgodnie z argumentacją Komisji, zaproponowany kompromis zapewni z jednej strony utrzymanie wysokich standardów w zakresie ujawniania informacji o zrównoważonym rozwoju i prowadzenia należytej staranności w łańcuchach dostaw, a z drugiej strony pozwoli ograniczyć nadmierne koszty i czasochłonne procedury dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej. Inicjatywa ta ma również na celu wzmocnienie konkurencyjności unijnych firm na globalnych rynkach, przy jednoczesnej realizacji celów środowiskowych i społecznych Unii.

Jeśli propozycje te zostaną przyjęte i wdrożone, ostrożnie szacuje się, że przyniosą one łączne oszczędności w rocznych kosztach administracyjnych w wysokości około 6,3 mld euro. Co więcej, wygospodarują one dodatkowe publiczne i prywatne inwestycje w wysokości 50 mld euro dla wsparcia priorytetów politycznych.

Poniżej prezentujemy główne zmiany w obszarze raportowania zrównoważonego rozwoju w zakresie CSRD, czyli dyrektywy UE ws. sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, oraz taksonomii, czyli rozporządzenia PE i RE ws. ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje:

  • Usunięcie około 80% firm z zakresu CSRD, koncentrując obowiązki sprawozdawcze na największych firmach, przy jednoczesnym upewnieniu się, że duże przedsiębiorstwa nie obciążają mniejszych przedsiębiorstw w ich łańcuchach dostaw;
  • Odroczenie o dwa lata (do 2028 r.) wymogów sprawozdawczych dla firm obecnie objętych zakresem CSRD i zobowiązanych do raportowania od 2026 lub 2027 r.;
  • Zmniejszenie obciążenia wynikającego z taksonomii  i ograniczenie go do największych firm (odpowiadających zakresowi CSRD), przy utrzymaniu dobrowolnego raportowania dla innych dużych przedsiębiorstw objętych przyszłym zakresem CSRD;
  • Wprowadzenie możliwości raportowania działań, które są częściowo zgodne z taksonomią.
  • Wprowadzenie progu istotności finansowej dla sprawozdawczości w ramach taksonomii i ograniczenie w ten sposób szablonów sprawozdawczych o ok. 70%.
  • Wprowadzenie uproszczeń do najbardziej złożonych kryteriów zasady „Nie czyń poważnych szkód” (DNSH – „do no significant harm”) w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, związanych z wykorzystaniem i obecnością chemikaliów, które mają zastosowanie do wszystkich sektorów gospodarki w ramach unijnej systematyki.
  • Dostosowanie kluczowego wskaźnika wydajności dla banków, obrazującego poziom zielonych aktywów (GAR). Banki będą mogły wyłączyć z mianownika wskaźnika GAR ekspozycje związane z przedsiębiorstwami, które w przyszłości nie będą objęte zakresem dyrektywy CSRD, tj. przedsiębiorstwami zatrudniającymi mniej niż 1000 pracowników i osiągającymi obroty w wysokości 50 mln euro (to jeden z postulatów EACB).

Inne uproszczenia obejmują następujące obszary:

  • Uproszczenie tzw. należytej staranności w celu wspierania odpowiedzialnych praktyk biznesowych;
  • Uproszczenie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (podatek graniczny CBAM) na rzecz sprawiedliwszego handlu;
  • Uwolnienie możliwości inwestycyjnych.

Więcej informacji pod linkiem: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_614 

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.