Komisja Europejska deklaruje uproszczenie przepisów
Komisja Europejska przyjęła nowy pakiet wniosków, które mają na celu uproszczenie przepisów Unii Europejskiej, zwiększenie konkurencyjności i odblokowanie dodatkowych zdolności inwestycyjnych. Jest to ważny krok naprzód w tworzeniu bardziej sprzyjającego otoczenia biznesowego, które pomoże unijnym firmom rozwijać się, wprowadzać innowacje i tworzyć wysokiej jakości miejsca pracy.
Propozycje te, z jednej strony, zmniejszą złożoność wymogów Unii Europejskiej dla wszystkich przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP i małych spółek o średniej kapitalizacji. Z drugiej strony, ramy regulacyjne zostaną skoncentrowane na największych firmach, które będą miały większy wpływ na klimat i środowisko, jednocześnie umożliwiając tym firmom dostęp do zrównoważonego finansowania.
Proponowane zmiany wchodzą w skład tzw. Omnibusa I. Omnibus I to propozycja dyrektywy KE, która ma na celu wprowadzenie zmian do dwóch istniejących aktów prawnych: dyrektywy (UE) 2022/2464 dotyczącej raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju (tzw. CSRD) oraz dyrektywy (UE) 2024/1760 w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w obszarze zrównoważonego rozwoju (tzw. CSDDD). Inicjatywa wpisuje się w szersze działania UE na rzecz upraszczania i zmniejszania obciążeń administracyjnych dla firm, jednocześnie podtrzymując kluczowe założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Dokument koncentruje się głównie na odroczeniu terminów stosowania wybranych wymogów z obu dyrektyw, tak aby firmy zyskały więcej czasu na dostosowanie się do przepisów oraz aby uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z ewentualnym duplikowaniem obowiązków raportowych.
Zgodnie z argumentacją Komisji, zaproponowany kompromis zapewni z jednej strony utrzymanie wysokich standardów w zakresie ujawniania informacji o zrównoważonym rozwoju i prowadzenia należytej staranności w łańcuchach dostaw, a z drugiej strony pozwoli ograniczyć nadmierne koszty i czasochłonne procedury dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej. Inicjatywa ta ma również na celu wzmocnienie konkurencyjności unijnych firm na globalnych rynkach, przy jednoczesnej realizacji celów środowiskowych i społecznych Unii.
Jeśli propozycje te zostaną przyjęte i wdrożone, ostrożnie szacuje się, że przyniosą one łączne oszczędności w rocznych kosztach administracyjnych w wysokości około 6,3 mld euro. Co więcej, wygospodarują one dodatkowe publiczne i prywatne inwestycje w wysokości 50 mld euro dla wsparcia priorytetów politycznych.
Poniżej prezentujemy główne zmiany w obszarze raportowania zrównoważonego rozwoju w zakresie CSRD, czyli dyrektywy UE ws. sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, oraz taksonomii, czyli rozporządzenia PE i RE ws. ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje:
- Usunięcie około 80% firm z zakresu CSRD, koncentrując obowiązki sprawozdawcze na największych firmach, przy jednoczesnym upewnieniu się, że duże przedsiębiorstwa nie obciążają mniejszych przedsiębiorstw w ich łańcuchach dostaw;
- Odroczenie o dwa lata (do 2028 r.) wymogów sprawozdawczych dla firm obecnie objętych zakresem CSRD i zobowiązanych do raportowania od 2026 lub 2027 r.;
- Zmniejszenie obciążenia wynikającego z taksonomii i ograniczenie go do największych firm (odpowiadających zakresowi CSRD), przy utrzymaniu dobrowolnego raportowania dla innych dużych przedsiębiorstw objętych przyszłym zakresem CSRD;
- Wprowadzenie możliwości raportowania działań, które są częściowo zgodne z taksonomią.
- Wprowadzenie progu istotności finansowej dla sprawozdawczości w ramach taksonomii i ograniczenie w ten sposób szablonów sprawozdawczych o ok. 70%.
- Wprowadzenie uproszczeń do najbardziej złożonych kryteriów zasady „Nie czyń poważnych szkód” (DNSH – „do no significant harm”) w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, związanych z wykorzystaniem i obecnością chemikaliów, które mają zastosowanie do wszystkich sektorów gospodarki w ramach unijnej systematyki.
- Dostosowanie kluczowego wskaźnika wydajności dla banków, obrazującego poziom zielonych aktywów (GAR). Banki będą mogły wyłączyć z mianownika wskaźnika GAR ekspozycje związane z przedsiębiorstwami, które w przyszłości nie będą objęte zakresem dyrektywy CSRD, tj. przedsiębiorstwami zatrudniającymi mniej niż 1000 pracowników i osiągającymi obroty w wysokości 50 mln euro (to jeden z postulatów EACB).
Inne uproszczenia obejmują następujące obszary:
- Uproszczenie tzw. należytej staranności w celu wspierania odpowiedzialnych praktyk biznesowych;
- Uproszczenie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (podatek graniczny CBAM) na rzecz sprawiedliwszego handlu;
- Uwolnienie możliwości inwestycyjnych.
Więcej informacji pod linkiem: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_614