Kluczowe jest łączenie tradycji z innowacją
O cyfryzacji, optymalizacji procesów i budowaniu silnego Zrzeszenia z Tomaszem Gromadą, Wiceprezesem Banku BPS, rozmawiała Anna Jarmuszkiewicz. Wywiad pochodzi z Głosu Banków Spółdzielczych nr 6/2024. Zachęcamy do lektury.
Panie Prezesie, niedawno zmienił Pan „barwy” banku, choć nadal są one zielone i mieszczą się w ramach Grupy BPS. Z jakimi postanowieniami zaczął Pan pracę w banku zrzeszającym?
Rzeczywiście, jestem nowym członkiem zespołu, jakim jest bank zrzeszający, ale z pełnym przekonaniem i entuzjazmem przyjąłem to wyzwanie. Praca na stanowisku prezesa w Spółdzielczym Banku Rozwoju to dla mnie solidny fundament do podjęcia nowej roli w Banku BPS. W bankowości spółdzielczej budowanie zaufania i długotrwałych relacji z klientami jest podstawą sukcesu. Zrozumienie lokalnych potrzeb, elastyczne podejście do klientów i wspieranie rozwoju regionalnych inicjatyw to wartości, które będę promował również na poziomie Zrzeszenia. W SBR Banku miałem także możliwość dokładnie poznać codzienne wyzwania bankowości operacyjnej – zarówno w zakresie obsługi klientów detalicznych, jak i przedsiębiorstw. Ciekawą lekcją była dla mnie adaptacja do dynamicznych zmian rynkowych. Banki spółdzielcze, mimo swojej lokalnej specyfiki, muszą reagować na te same wyzwania, które stoją przed dużymi instytucjami finansowymi – od wymagań regulacyjnych po potrzeby cyfryzacji. Doświadczenie zdobyte w SBR Banku pokazało mi, jak ważne są sprawne procesy wewnętrzne i optymalizacja działań, by bank mógł skutecznie konkurować na rynku. Myślę jednak, że jednym z najcenniejszych doświadczeń, które wyniosłem z pracy w SBR Banku, jest zdolność do budowania efektywnych zespołów. Miałem okazję współpracować z fantastycznymi ludźmi i zrozumiałem, jak ważna jest kultura organizacyjna, która sprzyja innowacyjności i współpracy.
Rozpoczynając pracę w banku zrzeszającym postanowiłem skupić się na kilku kluczowych kwestiach, które – mam nadzieję – pomogą w rozwoju naszego Zrzeszenia. Koncentruję się na trzech głównych obszarach: cyfryzacji, optymalizacji procesów operacyjnych oraz wzmacnianiu współpracy w ramach Zrzeszenia. Szczególnie ważne jest dla mnie stworzenie silnej sieci współpracy ze zrzeszonymi bankami, bo to umożliwi im korzystanie z zaawansowanych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, nad którymi pracuje obecnie Bank BPS. Chciałbym także zaangażować się w kontynuację transformacji cyfrowej Zrzeszenia BPS, która ma za zadanie usprawnić procesy operacyjne, zwiększyć efektywność i obniżyć koszty operacyjne funkcjonowania banków.
Wierzę, że moja wiedza i doświadczenie pozwolą mi lepiej rozumieć potrzeby zrzeszonych banków, ponieważ sam byłem częścią lokalnego banku spółdzielczego. Wiem, jak istotne jest wsparcie w zakresie technologii, regulacji czy strategii biznesowej. Będę więc pomagał w dalszym rozwoju Banku BPS jako partnera, który nie tylko koordynuje działania, ale także wspiera rozwój banków zrzeszonych poprzez dostarczanie im odpowiednich narzędzi i wiedzy.
Które wyzwania, jakie stoją przed bankami spółdzielczymi, są – w Pana opinii – najważniejsze?
Najważniejsze wyzwania, które determinują dalszy rozwój banków spółdzielczych, to pozyskanie nowych klientów oraz cyfryzacja procesów i usług. Spersonalizowane podejście do klienta oraz aktywne działania marketingowe mogą przyczynić się do zwiększenia bazy klientów, a cyfryzacja jest nieuniknionym kierunkiem rozwoju, który pozwoli bankom spółdzielczym przyciągnąć młodsze pokolenia. Kluczem do sukcesu jest elastyczność i umiejętność dostosowania się do zmieniających warunków rynkowych oraz potrzeb klientów.
W kontekście cyfryzacji procesów bankowych, niezwykle istotnym aspektem jest cyberbezpieczeństwo. Banki spółdzielcze muszą stawić czoło rosnącym zagrożeniom w cyberprzestrzeni, co wymaga od nich wdrożenia zaawansowanych rozwiązań bezpieczeństwa. Budowa zrzeszeniowego Security Operations Center pozwoli na bieżące monitorowanie, wykrywanie oraz reagowanie na incydenty bezpieczeństwa.
Kolejnym wyzwaniem jest utrzymanie odpowiedniej efektywności oraz optymalizacja kosztów działania. Inwestycje w nowoczesne technologie oraz optymalizacja procesów wewnętrznych mogą znacząco wpłynąć na poprawę efektywności, co w konsekwencji przełoży się na lepsze wyniki finansowe.
Przyjęta w tym roku przez Zgromadzenie Prezesów nowa Strategia Zrzeszenia na lata 2024-2027 definiuje priorytety i kierunki rozwoju. Nasz główny cel to wzrost konkurencyjności banków Zrzeszenia. Projekty zrzeszeniowe, które wdrażamy, wspierają poprawę efektywności operacyjnej, konkurencyjności i optymalizację kosztów.
Często powraca w dyskusjach podczas spółdzielczo-bankowych wydarzeń i konferencji temat modelu biznesowego banków spółdzielczych. Jest to więc zagadnienie wciąż aktualne. Czy w tym zakresie, na podstawie m.in. Pana doświadczeń zdobytych podczas kierowania SBR w Szepietowie, ale też i tych już zdobytych w Grupie BPS, ma Pan rady, które mogłyby stanowić inspirację dla kierownictw banków spółdzielczych, które rozważają modyfikację tego modelu?
Banki spółdzielcze mają unikalną przewagę, która tkwi w ich lokalnym charakterze i bliskości z klientem. To powinno pozostać fundamentem ich działalności, ale jednocześnie konieczne jest dostosowanie się do nowych realiów rynkowych. Moje doświadczenie z SBR Banku nauczyło mnie, że kluczowe jest łączenie tradycji z innowacją. Tradycja w bankowości spółdzielczej oznacza zaufanie, stabilność i znajomość lokalnych potrzeb. Nie możemy jednak pozwolić, by ta tradycja hamowała rozwój technologiczny. Z jednej strony, banki spółdzielcze powinny inwestować w cyfryzację swoich usług, m.in. takich jak bankowość mobilna, by sprostać oczekiwaniom młodszych pokoleń klientów. Z drugiej strony, powinny nadal pielęgnować relacje osobiste z klientami, które są ich największą wartością dodaną. Przede wszystkim należy zrozumieć, że klienci oczekują prostoty i szybkości. Dla młodszych pokoleń bankowość mobilna to standard, nie luksus. Oczekują błyskawicznych usług dostępnych przez smartfon, personalizowanych ofert i często działań proekologicznych.
Banki spółdzielcze powinny również budować swój wizerunek przyciągający klienta detalicznego oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Odpowiednie działania marketingowe mogą pomóc w dotarciu do nowych segmentów rynku, co jest szczególnie ważne w kontekście rosnącej konkurencji ze strony banków komercyjnych oraz spółek fintech. Banki spółdzielcze muszą rozważyć otwarcie się na nowe rozwiązania w kontekście oferowania usług generujących dochody pozaodsetkowe. Przykładem mogą być ubezpieczenia, wymiana walut czy leasing. Dywersyfikacja źródeł przychodów jest kluczowa w obliczu zmieniających się warunków rynkowych i może znacząco wpłynąć na stabilność finansową banków.
Ważne, aby banki spółdzielcze ukierunkowały się na działania i projekty zrzeszeniowe. Współpraca w ramach Zrzeszenia może pomóc w ograniczaniu kosztów funkcjonowania banków, standaryzacji usług i wzmocnienia ich wizerunku. Jest to szczególnie istotne w kontekście rosnących wymagań regulacyjnych oraz potrzeby zwiększenia efektywności operacyjnej.
Jakie są priorytety Banku Zrzeszającego w kontekście wdrażania nowych technologii i cyfrowych rozwiązań w Grupie BPS? Jakie są plany na najbliższe lata, jeśli chodzi o cyfryzację i innowacje w obszarze usług finansowych?
Bank zrzeszający kładzie duży nacisk na wdrażanie nowych technologii i cyfrowych rozwiązań, aby usprawnić działania całej grupy oraz podnieść jakość świadczonych usług finansowych. Priorytety te są zgodne z długoterminową strategią rozwoju, która zakłada innowacyjność i elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się warunków oraz potrzeb klientów.
Jednym z kluczowych projektów jest FKO (Funkcjonalności Kartowe Online), w którym trwają prace nad wprowadzeniem nowych produktów, takich jak karta wielowalutowa oraz karta wirtualna, a także usprawnienie procesu wydawania i obsługi kart. Dzięki temu klienci Zrzeszenia będą mogli korzystać z nowoczesnych rozwiązań płatniczych.
Kolejnym istotnym projektem jest Zrzeszeniowa Hurtownia Danych, która umożliwi gromadzenie i analizę danych w celu m.in. przeniesienia sprawozdawczości obowiązkowej na bank zrzeszający. W połączeniu z Security Operations Centre, które zapewnia bieżące monitorowanie i reagowanie na incydenty bezpieczeństwa, bank zrzeszający dąży do zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa danych i transakcji.
W planach na przyszły rok jest budowa Zrzeszeniowego Contact Center dla klientów oraz Zrzeszeniowego Kantoru Wymiany Walut. Dodatkowo planujemy wprowadzenie nowych usług mobilnych w aplikacjach bankowych, takich jak m.in. bilety parkingowe i opłaty autostradowe.
Ważnym aspektem jest również Trwały Nośnik, który zapewnia bezpieczne przechowywanie dokumentów i informacji dla klientów. Będzie to rozwiązanie zrzeszeniowe. Pracujemy dodatkowo nad usprawnieniem procesów kredytowych oraz zamierzamy rozpocząć wdrażanie wspólnego systemu AML i systemów antyfraudowych.
Jakie konkretne technologie mają największy potencjał do poprawy efektywności operacyjnej i doświadczeń klientów?
Z perspektywy Zrzeszenia BPS, szczególnie istotne są dwa obszary: analityka danych oraz automatyzacja procesów. Nawiążę tu jeszcze raz do Zrzeszeniowej Hurtowni Danych, która przede wszystkim ma gromadzić dane z banków. Z jednej strony ma przenieść sprawozdawczość obowiązkową na bank zrzeszający, natomiast z drugiej strony wprowadzić pełną analitykę danych, oferować możliwość predefiniowania kredytów, układania modeli scoringowych, czy wprowadzić ulepszenia do wspólnego projektu AML.
Automatyzacja procesów to drugi kluczowy obszar, nad którym trwają prace w banku zrzeszającym. Przygotowywanie regulacji wzorcowych dla banków spółdzielczych, a następnie wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych w Banku BPS i rozdysponowywanie ich na banki spółdzielcze, pozwoli na standaryzację i optymalizację działań. Wdrażanie nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy robotyzacja procesów, pozwoli na automatyzację rutynowych czynności, co z kolei umożliwi pracownikom banków skupienie się na bardziej złożonych i wymagających zadaniach.
Uważam, że wszystkie wymienione przez mnie w odpowiedzi na poprzednie pytanie projekty są bardzo ważne dla naszego Zrzeszenia i mają ogromny potencjał do poprawy efektywności operacyjnej i doświadczeń klientów.
Jakie planowane przez Bank BPS inicjatywy mają na celu optymalizację procesów rozliczeniowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa płatności? Jak Bank zamierza odpowiedzieć na rosnące zagrożenia w obszarze cyberbezpieczeństwa transakcji kartowych?
Z satysfakcją mogę powiedzieć, że procesy rozliczeniowe w naszym Zrzeszeniu są już zautomatyzowane, zgodnie z europejskimi standardami. Na chwilę obecną nie planujemy zmian w tym zakresie poza realizacją modyfikacji wynikających ze zmian regulacyjnych.
Natomiast jeżeli chodzi o transakcje kartowe, to, jak już wspomniałem, prowadzimy obecnie projekt zrzeszeniowy FKO (Funkcjonalności Kartowe Online). Przygotowujemy do wdrożenia nowe produkty, na które klienci Zrzeszenia bardzo czekają: karta wielowalutowa oraz karta wirtualna.
W ramach projektu zostanie usprawniony także proces wydawania kart na rzecz procesu prowadzonego online. Począwszy od przyjęcia wniosku o wydanie karty, poprzez aktywację karty, aż do zmian, które może wprowadzać klient, czyli zmiany limitów, zmiany statusów karty, zmiany danych. Wszystko to będzie odbywać się w czasie rzeczywistym i jednocześnie we wszystkich systemach, zarówno w systemie kartowym, jak również w lokalnych systemach banków spółdzielczych.
Jeśli chodzi o przeciwdziałanie oszustwom kartowym, jesteśmy w tym obszarze w Banku BPS na najwyższym poziomie. Cały proces realizujemy wspólnie z firmą ITCARD w oparciu o Umowę Wykonawczą na obsługę kartowych transakcji płatniczych w systemie Visiona FDS. Jest to moduł systemu rozliczeniowego. Na bieżąco monitorujemy transakcje kartowe, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dokonujemy też automatycznej oceny efektywności działania systemu antyfraudowego i stale rozwijamy system, aby dostosować go do pojawiających się na rynku nowych trendów fraudowych. Stąd wiemy, jakie zmiany w ofercie kartowej są potrzebne, co podnosi bezpieczeństwo transakcji – mam tu na myśli m.in. dzienne limity, czy jednorazowe karty wirtualne.
Kolejnym rozwiązaniem zabezpieczającym transakcje kartowe jest silne uwierzytelnienie klienta (SCA) dla wszystkich transakcji kartowych bez fizycznego użycia karty (CNP).
Oczywiście, wiedzą na temat bezpieczeństwa transakcji kartowych i przeciwdziałania fraudom, dzielimy się z pracownikami banków spółdzielczych. Organizujemy m.in. cykliczne webinary, aby podnosić świadomość i wspierać banki w przekazywaniu ważnych informacji klientom.
Dodatkowo, w trosce o bezpieczeństwo naszych klientów, oferujemy specjalne ubezpieczenie do kart. Jest to kompleksowe rozwiązanie, które zapewnia ochronę w przypadku nieautoryzowanych transakcji oraz nieprzewidzianych zdarzeń związanych z kartami płatniczymi.
Pakiet ten stanowi dodatkowe zabezpieczenie i daje naszym klientom pewność, że ich środki są chronione.
Dziękuję za rozmowę.