Dwudniowe szkolenie on-line: Finansowanie w tradycyjnej formule „corporate finance” – ocena kredytobiorcy i ustalenie warunków kredytowania
Krajowy Związek Banków Spółdzielczych organizuje dwudniowe szkolenie on-line „Finansowanie w tradycyjnej formule „corporate finance” – ocena kredytobiorcy i ustalenie warunków kredytowania”, które odbędzie się w dniach 20-21 listopada 2024 r. w godzinach 09:00 – 15:30 (w drugim dniu 9:00 – 13:00). Spotkanie z Prowadzącymi będzie miało charakter interaktywny, z możliwością zadawania pytań i prowadzenia dyskusji. Warunki techniczne i tryb udostępnienia będzie przekazany uczestnikom po zapisaniu się na szkolenie.
OPIS SZKOLENIA:
Szkolenie prezentuje w sposób przekrojowy najważniejsze kwestie związane z finansowaniem przez podmioty gospodarcze przedsięwzięć inwestycyjnych. Skupia się na zaprezentowaniu podejścia do finansowania projektów inwestycyjnych w tradycyjnej formie prowadzonych w ramach istniejących już przedsiębiorstw, czyli w formule finansowania na bilans działającego przedsiębiorstwa (corporate finance). Szkolenie zawiera również elementy kalkulacji zdolności zadłużeniowej przedsiębiorstwa na potrzeby właściwego oszacowania zdolności firmy do sfinansowania, obsługi i spłaty zadłużenia w związku z prowadzoną dotychczas działalnością oraz planowaną inwestycją. Szkolenie wskazuje jak wnioski z analizy kredytobiorcy i realizowanego przez niego projektu inwestycyjnego przekładają się na ustalenie warunków kredytowania projektu inwestycyjnego. W szkoleniu pokazana też będzie modelowa reakcja na problemy kredytobiorcy.
SZKOLENE SKIEROWANE JEST DO:
Pracowników banków spółdzielczych zajmujących się oceną ryzyka kredytowego w obszarze sprzedaży jak i zarządzania ryzykiem kredytowym Szkolenie jest na poziomie średniozaawansowanym. Adresatami szkolenia są osoby posiadające wiedzę i doświadczenie z zakresu analizy kredytowej i znających specyfikę finansowania przedsiębiorstw, ale zamierzających rozwinąć swoje kompetencje kredytowe i/lub usystematyzować wiedzę w obszarach związanych z finansowaniem projektów inwestycyjnych i ustalaniem przez bank warunków kredytowania. W szkoleniu będą mogli też wziąć udział pracownicy audytu wewnętrznego prowadzących audyty zagadnień związanych z kredytowaniem a także członkowie zarządów i rad nadzorczych banków spółdzielczych.
PROGRAM SZKOLENIA:
Część pierwsza (8 godzin szkoleniowych)
SPECYFIKA FINANSOWANIA PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH W FORMULE „CORPORATE FINANCE”
1. Pojęcie Corporate Finance i specyfika realizacji inwestycji w formule Corporate Finance.Corporate Finance a Project Finance.
2. Wady i zalety realizacji inwestycji w formule Corporate Finance.
3. Szacowanie zdolności zadłużeniowej podmiotu planującego realizację inwestycji w formule Corporate Finance:
a) obliczanie maksymalnego limitu zadłużenia podmiotu gospodarczego,
b) ustalenie wolnego limitu na finansowanie inwestycji,
c) kalkulacja zdolności do obsługi zadłużenia, w tym w okolicznościach podwyższonych kosztów finansowania na skutek wysokiej inflacji.
4. Ocena projektów inwestycyjnych realizowanych w formule Corporate Finance:
a) oddziaływanie nowej inwestycji na sprawozdania finansowe,
b) funkcjonowanie podmiotu gospodarczego z projektem inwestycyjnym i bez projektu inwestycyjnego w formule Corporate Finance,
c) ocena zasadności realizacji inwestycji,
d) ocena prognoz finansowych,
e) ocena przygotowania organizacyjnego przedsiębiorstwa do realizacji inwestycji,
f) środki obrotowe niezbędne dla przyszłej inwestycji,
g) kredyt na VAT jako element finansowania towarzyszącego realizacji inwestycji,
h) ocena umów towarzyszących projektowi inwestycyjnemu; elementy analizy umów,
i) podstawowe pozwolenia związane z realizacją inwestycji.
5. Realizacja inwestycji w formule Corporate Finance a relacje z innymi instytucjami finansującymi podmiot gospodarczy. Obszary krytyczne. Mechanizm „ring fence” w odniesieniu do grupy kapitałowej, w której działa kredytobiorca oraz innych instytucji finansowych.
6. Pojęcie konsolidacji zadłużenia oraz mechanizm „club deal”.
7. Strukturyzacja finansowania w formule Corporate Finance. Cele strukturyzacji:
a) dostosowanie harmonogramu realizacji inwestycji do harmonogramu uruchamiania i spłaty kredytu,
b) dobór zabezpieczeń prawnych,
c) dobór klauzul w umowach kredytu,
d) warunki wypłaty I transzy kredytu,
e) kredyt obrotowy.
8. Wybrane problemy monitoringu kredytów inwestycyjnych w formule Corporate Finance. Modelowa reakcja banku na problemy.
Część druga (4 godziny szkoleniowe)
CASE STUDY DLA PROJEKTU INWESTYCYJNEGO REALIZOWANEGO W FORMULE „CORPORATE FINANCE”
1. Analiza przykładowego przedsięwzięcia inwestycyjnego w formule Corporate Finance.
2. Kluczowe elementy prognozy finansowej i weryfikacja założeń przyjętych przez klienta pod kątem ich realności i wiarygodności.
3. Analiza wrażliwości prognozy finansowej i wpływ tej analizy na kluczowe zmienne modelu finansowego. Przygotowanie scenariusza bankowego w oparciu o zmodyfikowany zestaw założeń.
4. Strukturyzacja projektu inwestycyjnego w tym: udział własny, określenie pakietu zabezpieczeń i dodatkowych zapisów umownych adekwatnych dla profilu ryzyka określonego w tym projekcie inwestycyjnym.
SZKOLENIE POPROWADZĄ:
Dorota Godziuk – posiada ponad 25-letnie doświadczenie w sektorze bankowym w obszarze analiz kredytowych, strukturyzacji transakcji i oceny ryzyka kredytowego.
W latach 2015-2017 związana z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, gdzie pracowała na stanowisku dyrektora Departamentu Ryzyka Kredytowego. W tym czasie była członkiem komitetu kredytowego Banku oraz członkiem komitetów doradczych i inwestycyjnych związanych z działalnością grupy podmiotów powiązanych z BGK. W latach 2015-2017 pełniła też funkcje członka rad nadzorczych TFI BGK SA oraz PIR SA.
Pracę zawodową rozpoczynała w 1991r. w Banku Interbank SA, następnie była młodszym konsultantem w firmie doradczej Finkorp Sp. z o.o. W latach 1998-2002 pracowała na stanowisku analityka ryzyka kredytowego w Deutsche Bank Polska SA. Następnie w latach 2002-2007 związana z Bankiem BPH S.A. jako konsultant a od 2004 r. zastępca dyrektora Departamentu Analizy Kredytowej i Monitoringu w Obszarze Dużych Firm. W latach 2008-2014 pracowała w Banku Pekao S.A. na stanowisku dyrektora Biura Strukturyzacji i Dokumentacji w Departamencie Dużych Firm.
Absolwentka ekonomii w Szkole Głównej Handlowej, a także rocznego programu szkolenia kadr bankowości organizowanego przez Austrian Banker’s College w Wiedniu oraz Deutsche Bank AG w Berlinie. Jest też wiceprezeską i współzałożycielką Stowarzyszenia Ekspertki Razem, które prowadzi działalność non-profit na rzecz edukacji i rozwoju zawodowego kobiet.
Krzysztof Czerkas - były członek Zarządu Skarbiec TFI odpowiedzialny za ryzyko i księgowość funduszy. Licencjonowany syndyk/doradca restrukturyzacyjny – nr. licencji Ministra Sprawiedliwości 932. W latach 1992-2013 wieloletni pracownik sektora bankowego (banki PBK S.A i BRE Bank Hipoteczny S.A) odpowiedzialny m.in. za restrukturyzację kredytów, ocenę ryzyka kredytowego i operacyjnego). W BRE Banku Hipotecznym S.A (obecnie mBank Hipoteczny S.A) współtworzył zasady finansowania deweloperów mieszkaniowych. W latach 2009-2012 był członkiem Zarządu BRE Banku Hipotecznego odpowiedzialnym za obszar ryzyka.
Koszt udziału w szkoleniu wynosi 599 zł netto/os + VAT dla Członków KZBS oraz 799 zł netto/os + VAT dla pozostałych uczestników. Koszt szkolenia obejmuje rezerwację miejsca dla uczestnika, udostępnienie uczestnikowi linka z instrukcją logowania do platformy, na której odbędzie się szkolenie, certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia oraz materiały szkoleniowe.
Zgłoszenia przyjmujemy do dnia 15 listopada br. lub wyczerpania dostępnych miejsc.
Zapisy na szkolenie odbywają się wyłącznie za pośrednictwem poniższego formularza zgłoszeniowego. Na podstawie wypełnionego formularza zostanie wystawiona faktura VAT.
WAŻNE! Prawidłowe zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z otrzymaniem automatycznego maila zwrotnego na adres mailowy podany w formularzu zgłoszeniowym.
Szkolenie odbędzie się tylko w przypadku uzyskania odpowiedniej liczby uczestników.