Charakterystyka

Główną misją banku spółdzielczego jest działanie na rzecz swoich członków, klientów oraz rozwoju lokalnej społeczności poprzez dostarczanie produktów i usług bankowych.

Cechą szczególną odróżniającą bank spółdzielczy od pozostałych instytucji finansowych o charakterze komercyjnym jest ich lokalny charakter, a także równość ich właścicieli, wynikająca z zasady spółdzielczej „jeden udziałowiec = jeden głos”, bez względu na liczbę posiadanych udziałów. Bank spółdzielczy, w odróżnieniu od banku w formie spółki akcyjnej nie dąży do maksymalizacji zysków, a jedynie do ich optymalizacji, co ma służyć nadrzędnemu celowi, jakim jest działalność banków spółdzielczych na rzecz swoich członków.

Najwyższym organem banku spółdzielczego jest Walne Zgromadzenie lub Zebranie Przedstawicieli, w którym biorą udział osobiście członkowie lub przedstawiciele banku spółdzielczego oraz pełnomocnicy członków lub przedstawicieli. Poza Walnym Zgromadzeniem lub Zebraniem Przedstawicieli w banku spółdzielczym funkcjonuje Rada Nadzorcza oraz Zarząd.

Kompetencje Rady Nadzorczej i Zarządu banków spółdzielczych określają statuty, przepisy ustaw oraz regulacje i rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego.

Struktura organizacyjna polskiego sektora bankowości spółdzielczej

Podobnie jak w większości krajów UE, polski sektor bankowości spółdzielczej działa w dwustopniowej strukturze organizacyjnej. Filarem sektora jest blisko 550 lokalnych banków spółdzielczych, które (z wyłączeniem trzech banków, prowadzących działalność samodzielnie) są zrzeszone w jednym z dwóch banków zrzeszających:

  • Bank Polskiej Spółdzielczości SA w Warszawie 
  • SGB-Bank SA w Poznaniu 

Banki zrzeszające pełnią na rzecz zrzeszonych w nich banków spółdzielczych szereg funkcji, w tym m. in.:

  • prowadzą rachunki bankowe i rozrachunki międzybankowe banków spółdzielczych;
  • naliczają i utrzymują rezerwy obowiązkowe banków spółdzielczych na rachunku w Narodowym Banku Polskim;
  • dokonują rozrachunków w zakresie transakcji dokonanych przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych;
  • naliczają i odprowadzają wpłaty banków spółdzielczych na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego;
  • ujednolicają i rozwijają systemy informatyczne i telekomunikacyjne w bankach spółdzielczych;
  • prowadzą kampanie marketingowe i promocyjne na rzecz banków spółdzielczych.

Poza podstawowymi działaniami wykonywanymi na rzecz banków spółdzielczych, banki zrzeszające wykonują także czynności bankowe oraz inne czynności określone w ustawie Prawo bankowe i innych ustawach, a także ustalone w umowie zrzeszeniowej zawartej między bankiem spółdzielczym i bankiem zrzeszającym oraz w statucie każdego banku zrzeszającego.

Na skutek wejścia w życie nowych regulacji unijnych i krajowych na polskie banki zostały nałożone nowe normy ostrożnościowe i płynnościowe. W celu wypełnienia przedmiotowych norm, a także biorąc pod uwagę korzyści przewidziane przez ustawodawcę oraz wynikające z funkcjonowania w spółdzielczym mechanizmie solidarnościowym, banki spółdzielcze wraz z bankami zrzeszającymi utworzyły w 2015 r. dwie nowe jednostki organizacyjne, w formie spółdzielni, tj. Systemy Ochrony Instytucjonalnej (IPS).

Podstawowym zadaniem IPS jest zapewnienie płynności i wypłacalności każdego z uczestników Systemu. W ramach IPS wykonywany jest audyt każdego uczestnika, określane są standardy bezpiecznego funkcjonowania, jak również podejmowane są działania mające na celu kontrolę, dokonywaną w oparciu o odpowiednie i jednakowo zorganizowane mechanizmy monitorowania i klasyfikowania ryzyka w celu ograniczania ryzyka uczestników systemu. Przystąpienie do IPS wymaga od wszystkich uczestników tegoż Systemu spełnienia podstawowych norm wynikających z Umowy Systemu Ochrony. Uczestnicy IPS tworzą fundusz pomocowy, przeznaczony na udzielanie pomocy finansowej dla uczestników systemu ochrony w formie gwarancji, pożyczek, poręczeń lub innych form finansowania, mającej na celu poprawę ich wypłacalności i zapobieganie upadłości.

Przynależność do Systemu Ochrony Instytucjonalnej umożliwia jego uczestnikom wspólne wypełnianie restrykcyjnych kryteriów i progów ostrożnościowych, znaczące zwiększenie bezpieczeństwa, a także istotnie wpływa na wzrost zaufania klientów.
×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.