Banki spółdzielcze na rynku leasingowego – szanse na rozwój
Przez ponad 30 lat sektor leasingowy w Polsce przeszedł długą drogę, zaczynając od niewielkiej, specjalistycznej i niszowej działalności gospodarczej skierowanej do nielicznych firm, do branży która dziś dostarcza polskim przedsiębiorcom ponad 100 mld PLN kapitału rocznie, finansując blisko 30% wszystkich nakładów inwestycyjnych.
Tomasz Szurmak, Prezes Zarządu BPS Leasing i Faktoring
Rafał Wołek, Zastępca Dyrektora Departamentu Sprzedaży i Marketingu BPS Leasing i Faktoring
Polski rynek leasingu w ostatnich latach rozwija się coraz dynamiczniej, a skala oraz znaczenie leasingu stale rośnie. Związek Polskiego Leasingu (ZPL), reprezentujący polski sektor leasingowy, podał, że w 2023 r. łączna kwota sfinansowanych w drodze leasingu aktywów po raz pierwszy w historii przekroczyła 100 mld zł i wyniosła 102,5 mld zł. Jest to wynik wyższy o 16,3 mld zł (16,3%) od rekordowego wyniku roku 2022 (88,1 mld zł). Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej na koniec 2023 r. wyniosła 203,3 mld zł (+15,2% r/r).
W 2023 roku branża leasingowa powróciła zatem na dwucyfrową ścieżkę wzrostu. Główną klasą aktywów pozostają zdecydowanie pojazdy lekkie (50,2 mld zł, tj. wzrost o 34,6% r/r), zaś kluczowym odbiorcą usług leasingowych są mikro i mali przedsiębiorcy (69,2% to klienci
o obrotach do 20 mln zł).
Prezentowane dane potwierdzają, że leasing stanowi równoważny z kredytem inwestycyjnym produkt finansowania inwestycji i środków trwałych przedsiębiorstw. Branżę leasingową – według prognoz ZPL – czekają kolejne lata wzrostu oraz dostosowywania produktów i procedur do finansowanych przedmiotów związanych z elektromobilnością, jak i szeroko rozumianą transformacją ekologiczną. Na tym tle coraz lepiej prezentują się wyniki spółki BPS Leasing S.A. (BPSL). BPSL, jako spółka produktowa dedykowana w Zrzeszeniu BPS do obsługi leasingu i faktoringu, odnotowała w 2023r. wzrost sprzedaży leasingu rok do roku o 25,7% i zamknęła rok kwotą finansowania leasingu w wysokości 301,2 mln PLN. Struktura aktywów sfinansowanych leasingiem przez BPSL odpowiada strukturze rynkowej. Podstawowymi kanałami akwizycyjnymi w Spółce pozostają Banki Spółdzielcze i Bank BPS oraz akwizycja własna, choć dynamicznie rozwijają się własne
kanały sprzedaży.
Warto jednak podkreślić, że udział leasingu w strukturze należności finansowania firm stanowi ok. 15% w przypadku banków komercyjnych i odpowiednio ok. 3% w przypadku Banków Spółdzielczych. Dysproporcja ta pokazuje, jak dużo niewykorzystanego potencjału leasingowego ma po swojej stronie bankowość spółdzielcza. W związku z tym kanałem szczególnie istotnym powinien pozostać kanał bankowości spółdzielczej. Uproduktownienie banków spółdzielczych, budowanie świadomości produktowej oraz edukacji wśród pracowników może skutecznie ograniczyć apetyt klientów na próby pozyskiwania zewnętrznego finansowania poza bankowością spółdzielczą. Co istotne oferowanie leasingu zamiast kredytów jest bezpieczne dla banków. W przypadku kredytu na zakup np. samochodu samochód jest od początku własnością klienta i w razie zaprzestania spłat trzeba podjąć się trudnej egzekucji komorniczej. W przypadku leasingu leasingowany pojazd jest własnością firmy leasingowej i nie ma problemu, związanego z egzekucją. Ogromną przewagą Banków Spółdzielczych jest również ich bliskość i relacyjność z klientami. Doradca bankowy to bardzo często osoba bazująca na bezpośrednich relacjach z klientem, opartych na zaufaniu i wieloletniej znajomości. W ofercie leasingowej BPSL znajdziemy dedykowane produkty lojalnościowe – promowany obecnie „Leasing za Lojalność”, umożliwiające szybką, sprawna i bezpieczną procedurę. Produkt leasingowy może być także znakomicie wykorzystywany do edukacji i podnoszenia kwalifikacji pracowników sektora bankowości spółdzielczej. Z jednej strony to akwizycja nowego klienta, z drugiej strony ograniczanie możliwości przejęcia przez banki konkurencyjne. BPSL dba o kontakt i edukacje pracowników bankowości spółdzielczej organizując wspólnie cykliczne spotkania w ramach „Business Lunch”
W najbliższym czasie bankowość spółdzielcza w Polsce będzie musiała zmierzyć się z dodatkowymi wyzwaniami o charakterze makroekonomicznym. Spadek stóp procentowych będzie miał negatywne konsekwencje dla wyniku odsetkowego w całym sektorze bankowym. Środowisko niskich stóp procentowych nie sprzyja oszczędzaniu. To będzie dobry moment na wdrażanie produktów, generujących dodatkowe przychody pozaodsetkowe, nieobarczone koniecznością angażowania ani kapitału ani też ryzyka ze strony banku spółdzielczego. Takim idealnym produktem jest właśnie leasing.