Żyj bardziej, bankuj mniej?

Bank bez oddziału, bez Centrum Obsługi Klienta oraz bez osobistego kontaktu z klientem – to nie wizja przyszłości, ale fakt. Mowa o DBS Bank, który w czasie 18 miesięcy zdobył prawie 2 mln klientów i został uznany za najlepszy bank cyfrowy na świecie.

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, ekspert ds. cyfrowej transformacji w bankowości podczas wystąpienia wprowadzającego do panelu „New Tech” Kongresu Ryzyka BIK zapewniała, że było to możliwe dzięki technologii biometrycznej. O kształcie przyszłości sektora bankowego w kontekście nowych technologii dyskutowali: Michał Bolesławski – Wiceprezes ING Polska, Przemysław Furlepa – Wiceprezes BNP Paribas Bank Polska, Cezary Stypułkowski – Prezes mBank S.A. oraz Sonia Wędrychowicz-Horbatowska.

Jednym z wątków omawianych podczas panelu jest fakt, że w Chinach banki nie są już pierwszym wyborem klientów, lecz stały się nim platformy komunikacyjne, które przyczyniły się do ubankowienia dużej części społeczeństwa. Co ciekawe, wiele z nich obsługiwanych jest przez roboty. Nikogo nie dziwi, że na chińskich straganach należności za towar dokonywane są za pomocą płatności 3D. Dzięki rozwojowi technologii od kilku lat można już „płacić” uśmiechem. Rozwiązanie to zostało opracowane przez Alipay, a jego oryginalna nazwa to „Smile to Pay” – wystarczy się uśmiechnąć, by autoryzować płatność. Oczywiście nie oznacza to, że rozwiązania stosowane na innych rynkach, zaimplementowane 1:1, sprawdzą się w Polsce, jak zaznaczył jeden z panelistów: „jeden rozmiar nie pasuje nikomu”. Banki muszą zdać sobie sprawę, że aktualne zachowania klientów niekoniecznie odzwierciedlają ich potrzeby. Klienci często zachowują się w sposób, w jaki zostali nauczeni.

Mimo że nowe technologie stają się coraz powszechniejsze w sektorze finansowym, paneliści nie obawiają się zagrożenia ze strony fintechów – uważają, że funkcje, które są przez nie oferowane dostępne są również, w tym samym zakresie we wszystkich czołowych bankach w Polsce. 

„Należy rozróżnić jakie mamy cele. Jeżeli chcemy współpracować z fintechami po to, by dostarczały nam rozwiązania, których sami nie mamy, a chcemy je mieć szybko i dobrze, to jest dobry kierunek. Jeśli jednak  chcemy inwestować w fintechy, o których myślimy w kategorii unicorna (przyp. red. jednorożca) to zupełnie inna strategia, niekoniecznie rozwiązania oferowane przez te fintechy są odpowiedzią na nasze bieżące potrzeby” – mówiła  Sonia Wędrychowicz-Horbatowska.

Szybki rozwój technologii powoduje zjawisko tzw. technologicznego długu. Wdrożenie nowej funkcjonalności nie powinno trwać kilkunastu miesięcy, bo po tym czasie rozwiązanie może być już nieaktualne. Żyj bardziej, bankuj mniej (Live more, Bank less) to hasło, które może stać się zapowiedzią kierunku przyszłych zmian w bankowości. Część panelistów podkreślała, że „bankować” będziemy niejako przy okazji, nie zdając sobie nawet sprawy, że to robimy – tak jak ma to miejsce aktualnie w przypadku niektórych firm, np. zajmujących się przewozem osób. Bank będzie po prostu w tle naszych codziennych życiowych czynności.