Mobilne przyspieszenie w SGB-Banku – rozmowa z Błażejem Mika, wiceprezesem zarządu SGB-Banku

„Mobilne przyspieszenie to nie jednorazowe wydarzenie informatyczne, lecz proces wdrożeniowy” – mówi Błażej Mika w rozmowie z KZBS. Zapraszamy do lektury wywiadu.

- Coraz więcej słyszy się o strategii „Mobilnego przyspieszenia”. Jakie działania są podejmowane w ramach tej strategii?

SGB-Bank SA oraz banki spółdzielcze zrzeszenia SGB w ramach strategii „Mobilnego przyspieszenia postanowiły udostępniać swoim klientom nowoczesne rozwiązania informatyczne ułatwiające płatności z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Latem wdrożono trzy nowe formy płatności mobilnych: BLIK, Google Pay i Apple Pay, a obecnie trwają bardzo zaawansowane prace nad przygotowaniem do udostępnienia kolejnych: Garmin Pay oraz Fitbit Pay. Ta skala wdrożeń oznacza, że już jesienią 2019 roku banki spółdzielcze wkroczą do awangardy polskich banków, które udostępniają swoim klientom najważniejsze, liczące się na rynku płatności mobilne.

Równolegle, z inspiracji SGB-Banku SA, prowadzone są działania, dzięki którym następować będzie integracja systemowa całego sektora bankowości spółdzielczej i obsługujących go podmiotów informatycznych, opierająca się na unikatowych rozwiązaniach BS API. Zwieńczeniem strategii Mobilnego przyspieszenia będzie wdrożenie w kolejnych miesiącach nowej platformy mobilnej SGB, dedykowanej wszystkim klientom banków spółdzielczych naszego zrzeszenia. Zastąpi ona działającą obecnie aplikację Portfel SGB i będzie integrowała wszystkie usługi mobilne dla klientów banków spółdzielczych SGB.

- W jakim stopniu banki spółdzielcze korzystają z rozwiązań przygotowywanych przez zrzeszenia?

„Mobilne przyspieszenie” to nie jednorazowe wydarzenie informatyczne, lecz proces wdrożeniowy, który stopniowo finalizowany jest w kolejnych bankach Zrzeszenia SGB. Jeśli chodzi o BLIKA, udział w projekcie wzięło blisko 200 banków spółdzielczych SGB, z czego około połowa z nich ma już tę formę płatności włączoną do swojej oferty produktowej i klienci z tych banków mogą już korzystać z tego rozwiązania. Z każdym dniem ta liczba się zwiększa, proces musi jednak trwać z uwagi na różnice w systemach informatycznych w poszczególnych bankach i indywidualnych strategiach promocji wdrożeń przyjętych przez te banki.

Jeśli chodzi o cyfrowe portfele (Google Pay, Apple Pay itp.) to wdrożenia tych rozwiązań są projektowane w taki sposób, aby od samego początku były dostępne dla wszystkich kart Visa i Mastercard debetowych i kredytowych. Usługi te są przede wszystkim bezpieczne, ponieważ dane kart nie są przechowywane w urządzeniu ani udostępniane podczas transakcji. Co więcej, usługi są ogólnie dostępne dla wszystkich banków w Zrzeszeniu. Również nowa aplikacja mobilna będzie dostępna dla Klientów wszystkich banków spółdzielczych.

- Na ile infrastruktura informatyczna banków spółdzielczych jest przygotowana do wdrożenia nowoczesnych rozwiązań? Jakie zmiany należałoby w niej ewentualnie wdrożyć, by banki spółdzielcze w jeszcze większym stopniu mogły korzystać z rozwiązań przygotowywanych przez zrzeszenia?

SGB-Bank SA wykorzystuje w projektowaniu i dostarczaniu nowych rozwiązań najnowsze trendy technologiczne. Dlatego wspólnie z BPS SA utworzona została inicjatywa BS API. To miejsce w infrastrukturze technologicznej, gdzie wszyscy dostawcy głównych systemów informatycznych banków spółdzielczych będą umieszczać swoje funkcjonalności i rozwiązania, wykorzystywane przy usługach i produktach banków. Pierwszym tego przykładem jest nowo powstająca aplikacja mobilna banku. To właśnie między innymi z BS API będą wykorzystywane poszczególne funkcjonalności, które będą w aplikacji udostępniane klientom.

Nowe rozwiązania bankowe będą projektowane głównie w oparciu o wykorzystywanie platformy, gdzie z jednej strony dostawcy poszczególnych rozwiązań będą mogli wystawiać swoje rozwiązania, a z drugiej strony banki czy klienci będą mogli decydować, z których z nich chcą korzystać.

- Jakie będą kolejne kroki „Mobilnego przyspieszenia” w najbliższym czasie?

W ciągu miesiąca w bankach spółdzielczych SGB pojawić się powinna aplikacja mobilna Garmin Pay, czyli możliwość dokonywania płatności mobilnych za pomocą smartwatcha, a wkrótce potem – Fitbit Pay. Mocno zaawansowane są także prace przy wdrożeniu własnej, nowej aplikacji mobilnej SGB, zastępującej dotychczas istniejący Portfel SGB, z bardzo praktycznym i uniwersalnym interfejsem, przyjaznej dla klientów – i to klientów każdego banku niezależnie od systemu core – oraz gwarantującej mu pełne bezpieczeństwo zgodnie z założeniami Dyrektywy PSD2. Nie zapominamy także o rozwijaniu wdrożonego już BLIKA – wkrótce udostępnimy go w bankomatach SGB oraz umożliwimy dokonywanie przelewów BLIKIEM P2P. Wszystkie kolejne wdrożenia już teraz pozwalają na zniwelowanie różnicy dzielącej sektor bankowości spółdzielczej od komercyjnej konkurencji, oferując klientom banków spółdzielczych najnowocześniejsze na rynkach finansowych w Polsce i Europie rozwiązania mobilne.